بروز بحران های زیست محیطی به دلیل نبود آموزش کافی و فرهنگ سازی مناسب

سیناپرس: بحران های زیست محیطی در چند دهه اخیر، تا حد زیادی در اثر نبود آگاهی و دانش نسبت به پیامدهای وقوع چنین بحران هایی شکل گرفته اند. بحران هایی که شاید پیشگیری از آنها می توانست به مراتب ساده تر و دست یافتنی از مهارشان باشد.

اما متاسفانه فقر فرهنگی و نبود آموزش های لازم و کافی در این زمینه، در حال حاضر کشور ما را با معضلاتی همچون آلودگی هوا، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، آلودگی منابع آب و خاک، کاهش سرانه جنگل و فضای سبز و… مواجه کرده است. معضلاتی که امروزه روز، بیش از هر زمان دیگری اهمیت توجه به امر آموزش های همگانی و پژوهش کاربردی در زمینه محیط زیست را نشان می دهد.

 

دکتر مهناز مظاهری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر نقش آموزش و پژوهش در ارتقای جایگاه محیط زیست در کشور، گفت: بحث آموزش و پژوهش دو رکن اساسی در ارتقای هر کشوری هستند و این دو مکمل یکدیگرند و بدون یکی، آن دیگری محقق نمی شود. در موضوع محیط زیست، نبود آموزش کافی و فرهنگ سازی مناسب باعث به وجود آمدن بحران های زیست محیطی در کشور شده است.

مظاهری افزود: اگر ما یک نگاه ویژه به امر آموزش در محیط زیست داشته باشیم و در کنار آن، پژوهش را نیز مد نظر قرار دهیم و تلاش کنیم موضوعات پژوهشی در این زمینه ارتقا یابند، بدین معنا که با دید کاربردی به بحث پژوهش بپردازیم، بی تردید توان عبور از این بحران ها را خواهیم یافت.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای ارتقا بخشیدن به مباحث آموزش و پژوهش، شوراهای مختلفی را به وجود آورده است. تاکنون شورای راهبردی آموزش، شورای راهبردی پژوهش، شورای راهبردی فناوری اطلاعات، شورای راهبردی آمار و… در این سازمان تشکیل شده اند. کار این شوراهای راهبردی سیاستگذاری است منتها سیاست هایی که به عمل منتهی شوند. چون ما به اندازه کافی سیاستگذاری کردیم و قانون داریم اما در مرحله اجرا می بینیم که دستمان خالی است. این دست ها را باید پر و توانمند کرد برای اینکه بتوانیم فعالیت های ویژه ای انجام دهیم تا دیگر وضعیت آب کشور، وضعیت هوای کشور، وضعیت خاک کشور را به شکل امروزی آن نبینیم.

وی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم و با آموزش، با فرهنگ سازی و با پژوهش های صحیح و کاربردی، همانطور که اصل پنجاهم قانون اساسی ما را موظف کرده است، آینده ای برای نسل های بعدی بسازیم که فرزندان ما دیگر همچون ما با مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم نکنند. امید ما این است و تلاش می کنیم که در این راستا موفق عمل کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا