تکیه بر توانمندی های داخلی برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی

ایجاد ارتباط موثر و سیستماتیک بین صنعت و دانشگاه یکی از راه های دستیابی به اقتصاد مقاومتی است. چراکه در این صورت، صنعت به جای آنکه به دنبال ورود تکنولوژی خارجی برای رفع نیازها و ارتقای کیفیت محصولات خود باشد، به سمت دانشگاه های داخلی متمایل می شود و از توان متخصصان ایرانی بهره می گیرد.

از سوی دیگر، دانشگاه ها نیز در بستر همکاری با صنعت، نه تنها امکان تامین منابع مالی بیشتر برای بهبود کیفیت آموزش و گسترش فعالیت های پژوهشی را خواهند یافت، بلکه دانشجویانی به مراتب کارآمدتر و مجرب تر تربیت می کنند.

حبیب الله دهمرده؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر لزوم توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی، به خبرنگار سیناپرس گفت: کشور ما راه و چاره ای غیر از دستیابی به اقتصاد مقاومتی ندارد چون در هر صورت، مستکبرین عالم با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی مشکل دارند و هرکجا از دستشان برآید از ایجاد گرفتاری و تحریم، کم نمی گذارند. بنابراین تنها راه موجود این است که ما روی پای خود بایستیم و روی داشته های خود سرمایه گذاری و عمل کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، آنگاه کاری از دست دشمنان ساخته نیست.

وی افزود: در جاهایی که ما به توانمندی های خود اعتقاد داشتیم و بر آن تکیه کردیم، جزو چند کشور برتر جهان قرار گرفتیم که از آن جمله می توان به فناوری نانو و انرژی هسته ای اشاره کرد. اینها کارهای بسیار دشوار و سختی است که ما از عهده آن برآمدیم، پس اگر روی اقتصاد هم که به مراتب آسانتر است، سرمایه گذاری کنیم، موفق خواهیم شد. هرچند ممکن است در ابتدای کار، مشکلاتی وجود داشته باشد اما قطعا در پایان به موفقیت خواهیم رسید.

کار به جایی رسیده که 75 درصد بودجه اکثر دانشگاه های معتبر دنیا از صنعت تامین می شود. چون صنعت به دانشگاه اعتقاد دارد و دانشگاه هم مشکلات صنعت را مرتفع می کند، اینها با یکدیگر آشتی کرده اند

دهمرده در پاسخ به این پرسش که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات باکیفیت، نیازمند ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم. آیا در حال حاضر این ارتباط را مناسب ارزیابی می کنید؟ اظهار کرد: هم اینک دانشگاه های معتبر دنیا که البته راه زیادی پشت سر گذاشته اند، با صنعت ارتباط دارند و صنعت هم آنها را باور دارد. چراکه این جاده، یک طرفه نیست بلکه دوطرفه است. کار به جایی رسیده که 75 درصد بودجه اکثر دانشگاه های معتبر دنیا از صنعت تامین می شود. چون صنعت به دانشگاه اعتقاد دارد و دانشگاه هم مشکلات صنعت را مرتفع می کند، اینها با یکدیگر آشتی کرده اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: وقتی در داخل کشور، دانشگاه علوم پزشکی تاسیس می کنیم، یکی از الزامات آن داشتن یک بیمارستان است که دانشجویان و متخصصانش به صورت عینی و عملی با بیمار مواجه شوند. این کار باعث می شود دانشجو در مقاطع مختلف یاد بگیرد که باید چه کاری انجام دهد. همین موضوع در مورد دیگر دانشگاه ها هم می بایست اجرا شود. یعنی دانشگاه باید ارتباطی در این قد و قواره با صنعت پیدا کند که بتواند مشکلات صنعت را مرتفع کند. صنعت هم بایستی به دانشگاه اعتماد کند و سفارش خود را به آنجا بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر می توان گفت که صنعت تا حدودی خود را به دانشگاه نزدیک کرده اما این کافی نیست. در گذشته به این شکل بود که صنایع، تکنولوژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می کردند و حتی در مواردی تکنیسین خود را برای آموزش به خارج از کشور می فرستادند. اما هم اکنون تا حدودی این مشکل برطرف شده هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا