شکست و پیروزی بخشی از سبک زندگی خلاقانه است

پایان نامه دکتری چادنووسکی یکی از برجسته ترین تحقیقات در زمینه نظریه گراف است؛ تحقیقات وی به اثبات قضیه گراف کامل (SPGT) که نخستین بار توسط کلاود برگ (دهه 1960 میلادی) مطرح شد، کمک شایانی کرد. نتایج تحقیقات وی به همراه استاد راهنمایش پل سیمور و دو محقق دیگر، نیل رابرتسون و رابین توماس، برای اثبات قضیه SPGT سال 2006 در مجله Annals of Mathematics منتشر شد.

ماریا چادنووسکی یک نابغه ریاضی (در قضیه SPGT) است؛ وی سال 2009 جایزه فولکرسون (Fulkerson prize) را از آن خود کرد و تمامی هزینه تحقیقات وی توسط بنیاد ملی علوم آمریکا تأمین می شود.

این بانوی ریاضیدان در گفتگو با anthonybonato به سوالات مختلف در زمینه ریاضیات پاسخ داده است.

از چه زمانی به ریاضیات علاقه مند شدید؟

زمان دقیقی را به خاطر نمی آورم؛ ریاضیات همیشه برای من آسان و سرگرم کننده بود و بقیه چیزها سخت! ریاضی همیشه درس مورد علاقه من بود. در خواندن مشکل داشتم، ولی یادگیری ریاضی هیچوقت برایم سخت نبود.

آیا کسی در ایجاد این علاقه به ریاضیات نقشی داشت؟

پدرم ریاضیات را دوست داشت؛ مهندس بود و در مورد ریاضی زیاد با من صحبت می کرد و فکر می کنم که این مسأله در ایجاد علاقه من به ریاضیات بی تأثیر نبود.

معلمان بسیار خوبی نیز در مدرسه داشتم. از سن هفت تا سیزده سالگی به مدرسه ویژه ریاضیات در سنت پترزبورگ می رفتم؛ مهمترین موضوع در این مدرسه ریاضیات بود و معلمان تلاش می کردند تا (یادگیری) ریاضی را برای دانش آموزان زیبا و جذاب کنند.

در پایه یازدهم، به جمعی پیوستم که سوالات المپیادهای ریاضی را حل می کردند، سخنرانی های پیچیده ریاضی ارائه کرده و بدنبال ارائه راه حلی برای مسائل پیچیده ریاضی بودند؛ از آن زمان فهمیدم می توانم به یک ریاضیدان حرفه ای تبدیل شوم.  

زمانی که در حال انجام کاری خلاقانه هستید، در 90 درصد موارد با شکست مواجه می شوید و وقتی زیاد شکست می خورید، از خودتان رضایت کامل ندارید؛ زمانی که موفق می شوید، یاد می گیرید که شکست و پیروزی بخشی از سبک زندگی خلاقانه است.

چرا زمینه تخصصی نظریه گراف را انتخاب کردید؟

تا مقطع فوق لیسانس در رشته ریاضیات گسسته ادامه تحصیل دادم. شما زمانی که یک رشته را با علاقه آغاز می کنید، نمی دانید که در ادامه، باز هم به آن رشته علاقه مند خواهید بود یا نه؛ این موضوع در مورد من و ریاضیات گسسته نیز اتفاق افتاد و برای مقطع دکتری در دانشگاه پرینستون، نظریه گراف را انتخاب کردم.

چطور شد که تحقیقات خود را بر روی اثبات قضیه گراف کامل (SPGT) متمرکز کردید؟

در دانشگاه پرینستون به پل سیمور (استاد راهنما) پیشنهاد دادم تا بر روی قضیه گراف کامل (SPGT) کار کنم و ایشان نیز پذیرفتند و یکی از اعضای گروه تحقیقاتی ایشان (سیمور- رابرتسون – توماس) شدم.

مفهوم زیبایی در رشته ریاضی چه جایگاهی دارد؛ به نظر شما ریاضیات یک علم است یا هنر؟

این مسأله نسبی است. از نظر من، زیبایی انگیزه حرکت و هدایت است. زیبایی یک موضوع ذهنی است و چیزی که از نظر من زیباست، می تواند برای دیگری زشت باشد؛ بطورمثال یک مسأله یا مفهوم ریاضی و حتی حل مسأله می تواند از نظر برخی افراد زیبا باشد.

چه توصیه ای برای جوانان علاقه مند ریاضی، بویژه خانم ها دارید؟

گاهی در زمان تحصیل قادر به یافتن راه حل برای یک مسأله نیستید؛ یا باوجود تلاش فراوان، نمره بدی در امتحان می گیرید؛ گاهی مجبور هستید در کلاس درسی حاضر شوید که چیزی از آن نمی فهمید. با خود فکر می کنید، روشی که در پیش گرفته اید، صحیح نیست و باید کار دیگری را انجام دهید.

فکر کردن در مورد ایجاد تغییر بد نیست، اما قبل از دست زدن به هر تغییر، بخوبی فکر کنید و اجازه ندهید شک بیش از حد بر شما غلبه کند.

زمانی که در حال انجام کاری خلاقانه هستید، در 90 درصد موارد با شکست مواجه می شوید و وقتی زیاد شکست می خورید، از خودتان رضایت کامل ندارید؛ زمانی که موفق می شوید، یاد می گیرید که شکست و پیروزی بخشی از سبک زندگی خلاقانه است.

 

منبع: anthonybonato

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا