قصر چینی‌ها در فضا

این ایستگاه فضایی، ماه آینده میزبان دو فضانورد چینی خواهد بود. فضانوردان قرار است حدود 30 روز در تیانگونگ ـ2 اقامت داشته باشند و این طولانی‌ترین اقامت یکسره فضانوردان چینی در فضا خواهد بود.

پنجشنبه هفته گذشته، پرتابگر قدرتمند لانگ‌مارچ، ایستگاه فضایی تیانگونگ ـ2 را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. این ایستگاه فضایی حدود 8600 کیلوگرم جرم، 4/10 متر طول و 4/3 متر قطر دارد. انرژی الکتریکی ایستگاه فضایی با دو صفحه خورشیدی که طول هر کدام از آنها به 18 متر می‌رسد، تامین می‌شود.

تیانگونگ ـ2 در ارتفاع 400 کیلومتری زمین قرار دارد و هر 90 دقیقه یکبار دور آن می‌گردد. براساس برنامه اعلام‌شده در اواخر مهر امسال، دو فضانورد چینی با فضاپیمای «شنژو ـ14» به این ایستگاه پرتاب می‌شوند و حدود 30 روز در آن اقامت می‌کنند. اسامی این فضانوردان و ماموریت دقیق آنها هنوز اعلام نشده‌، اما مقامات چینی گفته‌اند نخستین ساکنان تیانگونگ ـ2، قرار است تعدادی آزمایش پزشکی انجام دهند و در زمینه تعمیرات و نگهداری سامانه‌های فضایی فعالیت‌ کنند.

در کنفرانس خبری که پس از پرتاب تیانگونگ ـ2 برگزار شد، چینی‌ها اعلام کردند برخی تجهیزات این ایستگاه نسبت به نمونه قبلی خود بهینه‌سازی شده است. مانند اعمال تغییراتی در طراحی داخلی ایستگاه، اضافه‌شدن دستگاه‌های ورزشی و تفریحی، بهبود سامانه‌های مخابراتی و نیز نصب بازویی رباتیک در بخش بیرونی تیانگونگ ـ2 که در تعمیرات کاربرد دارد.

نکته مهمی که در این کنفرانس خبری به آن اشاره شد، خبر طراحی نخستین فضاپیمای تدارکاتی چین بود. این فضاپیما «تیانژو ـ1» نام دارد و احتمالا فروردین یا اردیبهشت 1396، به سمت تیانگونگ ـ2 پرتاب شده و به آن متصل می‌شود. تیانژو حامل سوخت و اکسیژن است. به نظر می‌رسد این فضاپیما نسخه بدون‌سرنشین فضاپیمای سرنشین‌دار چین (شنژو) باشد. با پرتاب‌ متعدد چنین فضاپیماهایی به ایستگاه تیانگونگ ـ2، می‌توان مدت اقامت فضانوردان را در این ایستگاه مداری افزایش داد. مشابه کاری که ‌اکنون به کمک فضاپیماهای مختلفی همچون پروگرس و دراگون در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود و پیش از این روس‌ها در ایستگاه‌های فضایی سالیوت و میر انجام می‌دادند.

مهر 82، چین نخستین فضانورد خود را به فضا پرتاب کرد و بعد از روسیه (شوروی) و آمریکا به سومین کشور صاحب فناوری اعزام انسان به فضا تبدیل شد. سپس این کشور در سال‌های 84 و 87، دو پرواز سرنشین‌دار دیگر نیز به فضا انجام داد که در یکی از آنها، فضانوردان چینی نخستین راهپیمایی فضایی خود را انجام دادند. تابستان 91، ایستگاه فضایی تیانگونگ ـ1، نخستین ایستگاه فضایی چین در مدار زمین قرار گرفت و میزبان دو گروه سه نفره از فضانوردان بود. گروه اول 12 روز و گروه دوم 15 روز در این ایستگاه اقامت داشتند. تیانگونگ ـ1، دی‌ماه پارسال به صورت هدایت‌شده به جوّ زمین بازگشت و سقوط کرد و از بین رفت.

چینی‌ها اعلام کرده‌اند، پس از اتمام ماموریت ایستگاه تیانگونگ ـ2 در سال 97، نسل بعدی ایستگاه‌های فضایی خود را به فضا پرتاب خواهند کرد. ایستگاه‌های فضایی همچون میر و ایستگاه فضایی بین‌المللی از چند واحد مختلف و متصل به هم تشکیل می‌شوند و به این شکل فضای کار و زندگی بیشتری برای فضانوردان فراهم شده و آنها اقامت‌هایی به مراتب طولانی‌تر را تجربه می‌کنند. همچنین سازمان فضایی چین در نظر دارد تا اواخر دهه 2020 نخستین فضانوردان خود را به ماه اعزام کند.

 

 

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا