انسان از چه زمانی ماهیگری را آغاز کرد؟

تیمی از پژوهشگران ژاپنی به سرپرستی ماساکی فوجیتا از رئیس موزه اوکیناوا در بررسی های جدید خود موفق به شناسائی شواهدی شده اند که نشان دهنده تلاش های انسان جهت ماهیگری در حدود 23 هزار سال پیش است. این تیم تحقیقاتی در کاوش های خود موفق به شناسائی یک قلاب ماهیگری شده اند که از جنس پوسته صدف حلزون دریائی ساخته شده است . این کاوش ها توسط تیمی از باستان شناسان در غار ساکیتاری واقع در جبهه جنوبی جزیره اوکیناوا در حال پی گیری است.

این قلاب ماهیگیری ، قدیمی تر از نمونه مشابهی است که پیش از این در منطقه تیمور کشف شده بود و حدودا 16 هزار سال قدمت داشت. یک نمونه قلاب ماهیگیری نیز در کاوش های انجام شده در گینه پاپوا به دست آمده بود که متعلق به هجده هزار سال پیش است و با توجه به این موارد فوق این نمونه حدود 5 هزار سال از قدیمی ترین نمونه کشف شده در این زمینه ، قدیمی تر است.

 گفتنی است مطالعات انجام شده روی این آثار نشان می دهد که این قلاب ماهیگیری ، قدیمی تر از نمونه مشابهی است که پیش از این در منطقه تیمور کشف شده بود و حدودا 16 هزار سال قدمت داشت. یک نمونه قلاب ماهیگیری نیز در کاوش های انجام شده در گینه پاپوا به دست آمده بود که متعلق به هجده هزار سال پیش است و با توجه به این موارد فوق این نمونه حدود 5 هزار سال از قدیمی ترین نمونه کشف شده در این زمینه ، قدیمی تر است.

این تیم تحقیقاتی همچنین در کاوش های خود موفق به شناسائی آثاری از ساکنان قدیم جزیره اوکیناوا شدند. بر اساس این مطالعات؛ مشخص شد این افراد از الگوی تغذیه ای مبنی بر قورباغه ، پرندگان، پستانداران کوچک، مار ماهی و احتمالا انواع خرچنگ استفاده می کردند. در این حفاری همچنین بقایای اسکلت های انسانی ، انواع مهره و اشیا ساخته شده توسط انسان های ساکن این منطقه، سنگ های آسیاب و ابزار های سنگی به دست آمده است.

ماساکی فوجیتا در این رابطه گفت: ما موفق به شناسائی بقایای انسانی و استخوان های حیوانات در این محل شده ایم که قدیمی ترین آن ها به حدود 30 تا 35 هزار سال پیش باز می گردد. ما نمی دانیم این مردم به جز استفاده از قلاب های ساخته شده از جنس صدف، از چه ابزارهای دیگری برای ماهیگیری استفاده می کردند.

پژوهشگران امیدوارند با ادامه این کاوش ها، اطلاعات جدیدی در این رابطه به دست آمده و بخش هایی ناشناخته از زندگی و معیشت انسان در این دوره زمانی مورد شناسائی قرار گیرد.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا