قرص لاغری جدید و کارآمدی که بدن را گول می زند

سیناپرس: بسیاری از قرص های لاغری موجود در بازار نظیر انواع قرص های لاغری سرکوب کننده اشتها و یا مبتنی بر کافئین، در خون حل می شوند. این امر ضمن کمک به کاهش وزن، موجب بروز عوارضی جانبی نیز برای فرد مصرف کننده خواهد شد.

اما پژوهشگران به تازگی توانستند نسل جدید از قرص های لاغری را طراحی کنند که جذب خون نمی شود و در روده ها باقی می ماند. این داروی جدید «فکسارامین» (fexaramine) نام دارد. این قرص جدید عملکردی جالب دارد. پس از مصرف قرص، پیغامی مشابه پیغامی که پس از مصرف حجم زیادی از غذا به مغز ارسال می شود، شکل گرفته و به این ترتیب بدن بخشی از فضای داخلی را برای غذای وارد شده خالی می کند. در واقع هیچ گونه تغییری در کالری و یا اشتهای فرد ایجاد نمی شود.

این دانشمندان نزدیک به بیست سال بر روی گیرنده ایکس فارنسوید یا FXR تحقیق کردند. گفتنی است FXR یک نوع پروتئین است که در تولید اسیدهای صفراوی از کبد، هضم غذا و نیز ذخیره چربی و قند نقش دارد. بدن انسان به محض آغار غذا خوردن، FXR ها را فعال می کند تا به این ترتیب فضایی برای غذای وارد شده ایجاد شود. FXR نه تنها موجب ترشح اسیدهای صفراوی برای هضم می شود، بلکه میزان قند خون را نیز تغییر داده و سبب می شود که بدن قند بیشتری را به محض ورود غذای جدید بسوزاند.

شرکت های مختلف داروسازی به منظور ساخت داروهایی برای درمان چاقی، دیابت، بیماری های کبد و نیز سایر مشکلات متابولیسمی، داروهایی طراحی کرده اند که موجب فعال شدن FXR می شود و بسیاری از مسیرهای کنترل FXR را به کار می اندازد. اما این داروها تاثیر نامطلوبی بر برخی بخش های دیگر بدن دارند.

این پژوهشگران برای فعال سازی FXR مسیری دیگر را در پیش گرفتند. آنها به این نتیجه رسیدند که بهتر است دارو به جای حرکت در مسیر جریان خون، به صورت مستقیم به روده ها برود تا به این ترتیب عوارض جانبی آن روی ندهد.

اما حضور داروی فکسارامین در روده کارایی به مراتب بیشتری نسبت به داروهای لاغری فعلی دارد. این پژوهشگران بر این باورند که دلیل این امر را باید در شیوه ای که بدن به صورت طبیعی در پاسخ به غذای ورودی انجام می دهد جست.

این پژوهشگران قصد دارند با انجام آزمایشاتی بر روی انسان، میزان کارایی آن در درمان چاقی و اضافه وزن و نیز بیماری های چاقی را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

جزئیات این پژوهش در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.