هنرها و صنایع قدیمی که فراموش می شوند

بسیاری از تاریخدانان، مصر را از جمله نخستین کشورهایی می دانند که در آن اقدام به تولید و کشت پنبه و تولید پارچه های پنبه ای شد. به هر حال اگر مصر را نتوان نخستین کشوری دانست که در آن گیاه پنبه کشت شده است؛ بدون تردید این کشور از دیرباز دارای بهترین و با کیفیت ترین پنبه ها و پارچه های پنبه ای بود. این موضوع سبب نشده است که مردم مصر از سایر منسوجات مانند پشم غافل شده و آن را نادیده بگیرند.

متاسفانه در سال های اخیر، این کارگاه های سنتی به دلیل واردات نخ ها و پارچه های پشمی به شدت در خطر ورشکستگی قرار داشته و از سوی دیگر به دلیل وقوع نا آرامی های سیاسی در سال های اخیر در کشور مصر، از میزان تعداد گردشگرانی که به این کشور سفر کرده و اقدام به خرید محصولات سنتی می کردند نیز کاسته شده است.

 مردم حاشیه رود نیل از دیرباز در کنار استفاده از پنبه، دارای روش سنتی تولید و بافت البسه پشمین بودند که این روش هنوز به طور سنتی و در برخی کارگاه های کوچک و قدیمی در روستاهای دور و نزدیک مصر ادامه دارد.

یکی از این اصلی ترین مراکز این کارگاه های سنتی تولید و ریسندگی پشم، در روستای فوه در منطقه کفر الشیخ قرار دارد. این روستا در فاصله یک صد و نود کیلومتری شهر قاهره واقع شده است. در این روستا تعداد زیادی کارگاه کوچک پشم ریسی قرار دارد که در آن پشم خام گوسفندان و شترهای منطقه جمع آوری شده و پس از انجام مراحل مختلف، به شکل کلاف هایی از نخ پشمی به بازار فرستاده می شود. مردم این روستا به طور سنتی از دیرباز در این حوزه مشغول کار بوده و این شغل نسل اندر نسل در بین اجداد آن ها رواج داشته است. متاسفانه در سال های اخیر، این کارگاه های سنتی به دلیل واردات نخ ها و پارچه های پشمی به شدت در خطر ورشکستگی قرار داشته و از سوی دیگر به دلیل وقوع نا آرامی های سیاسی در سال های اخیر در کشور مصر، از میزان تعداد گردشگرانی که به این کشور سفر کرده و اقدام به خرید محصولات سنتی می کردند نیز کاسته شده است. مجموعه عوامل فوق سبب شده است تا این صنعت قدیمی در کشور مصر با خطر از بین رفتن رو به رو شود.

در این گزارش تصویری ، بخش های مختلف این کارگاه های سنتی را مشاهده می کنید.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا