کشف بقایای انسان 170 هزار ساله در ایتالیا

در پی کشف قطعاتی از استخوان کتف و شانه انسانی باستانی به همراه قطعات استالاکتیک ، پژوهش های مختلفی روی نمونه های یاد شده آغاز شد . بر این اساس مشخص شد که این بقایای استخوانی به گونه ای از نژاد انسانی موسوم به انسان آلتامورا Altamura Man تعلق دارد . گفتنی است سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده گیورگیو مانزی از دانشگاه ساپینزا Sapienza University در شهر روم قرار دارد .

این بقایای استخوانی در سال 1993 میلادی و توسط گروهی از کاووشگران غار نورد کشف شده بود . استخوان های این فرد در داخل صخره ها جاسازی شده بود و تنها بخش هائی از سر و شانه وی قابل رویت بودند . بررسی های اولیه حاکی از این موضوع بود که این بقایای استخوانی به نوعی از انسان های نئاندرتال تعلق دارد که در فاصله زمانی 200 هزار سال پیش در اروپا ساکن شده و تا 40 هزار سال پیش در این سرزمین زندگی کرده بودند .

بررسی های جدید انجام شده در این زمینه تا حدی نشان دهنده صحت بررسی های نخستین روی نمونه های استخوانی فوق بوده و نتایج این گزارش که در Phys.org منتشر شده است نشان می دهد که این انسان از گونه نئاندرتال ها است و احتمالا در اثر یک حادثه در این حفره سقوط کرده و گرفتار شده است .

به تازگی و طی پژوهش های جدید ، این استخوان ها مورد آزمایش اورانیوم – توریوم Uranium-thorium قرار گرفته و به این ترتیب قدمت دقیق آن ها مشخص شد . بر اساس نتایج این آزمایش ها ، آهکی شدن این استالاکتیک ها و فرم گرفتن آن ها در فاصله زمانی مابین 172 هزار سال پیش تا 130 هزار سال پیش انجام شده است .

از سوی دیگر نمونه برداری دی ان ای از این بقایای استخوانی نشان می دهد که این دی ان ای ، قدیمی ترین نمونه به دست آمده از انسان های نئاندرتال در قاره اروپا محسوب شده و از این نظر دارای اهمیت فوق العاده ای است . پژوهشگران مطالعات خود را در این زمینه ادامه خواهند داد و بر اساس اطلاعات منتشر شده ، گام بعدی آن ها ، تلاش برای ترسیم رشته توالی دی ان ای این انسان باستانی خواهد بود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا