خطر هوش مصنوعی برای برخی مشاغل، بیش از ربات ها است

به نظر شما ربات ها چگونه می توانند بر اقتصاد تأثیر بگذارند؟

مطمئنا نقش ربات ها در این بین مثبت است؛ اما بحث ربات ها و مشاغل یک موضوع دو قطبی است. در نگاه منفی مردم معتقدند، "ربات ها درحال گرفتن مشاغل آنها هستند" یا با نگاه مثبت، "(با کمک ربات ها) مشاغل جدید بیشتری نسبت به گذشته ایجاد می شوند".

از نظر من پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد. اینکه ربات ها در چه مشاغلی جایگزین انسان ها می شوند، بستگی به ربات خاص و نوع شغل دارد؛ بنابراین مشخص کردن تعداد مشاغلی که توسط ربات ها اشغال شده یا بوسیله آنها ایجاد می شوند، بسیار دشوار است.

آیا مثال های روشنی از تأثیر ربات ها بر بازار کار در ذهن دارید؟

نگرانی اصلی من بیش از اینکه از ربات های فیزیکی باشد، از هوش مصنوعی (AI) مصنوعی است. وکلا، کارکنان مراکز تماس، مترجمان و تحلیلگران داده ها بدلیل وجود هوش مصنوعی – در مقایسه با کارگران در برابر ربات های فیزیکی –  بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

فناوری مورد نیاز برای طراحی و ساخت یک ربات فیزیکی بسیار پیچیده است. تقریبا در هر موقعیتی، ربات ها مفید هستند و اکنون دریافته ایم که واقعا به ربات های همکار برای کار کردن در کنار انسان نیاز داریم؛ چرا که انجام بسیاری از مشاغل فیزیکی بصورت تمام خودکار (بدون حضور انسان) امکانپذیر نیست.

باید در مورد اینکه چه بخش هایی مناسب خودکارسازی (اتوماسیون) هستند، بدرستی فکر کنیم. انبارها و تدارکات، بخش هایی هستند که ربات ها درحال حاضر حضور پررنگی در آنها دارند که نمونه های آن را می توان در کیوا (Kiva) و آمازون (Amazon) مشاهده کرد. این مشاغل با دستمزد پایین و کار فیزیکی زیاد هستند (و برای جایگزین شدن توسط ربات ها مناسب هستند). در بخش کشاورزی نیز می توان از ربات ها برای برداشت محصول یا چیدن میوه استفاده کرد.

چگونه می توانیم به مردم در مسیر جایگزین شدن نیروهای کار رباتیک کمک کنیم؟ آیا آنها باید مشاغل خود را از دست بدهند؟

یک روش، اعمال مالیات برای خودکارسازی است. شرکت هایی که اقدام به خودکارسازی و اخراج تعداد زیادی از کارگران کم درآمد خود می کنند، در قبال این کارگران مسئولیت دارند. اگر شرکت ها بصورت داوطلبانه وارد عمل نشده و اقدام به استخدام مجدد یا آموزش این کارگران نکنند، دولت باید وارد عمل شده و از طریق مالیات های خاص، به این دسته از کارگران کمک کند.

آموزه های 20 سال گذشته از جامعه دیجیتال نشان می دهد که پیش بینی این مشاغل بسیار دشوار هستند. اگر در سال 1996 در مورد مشاغل مرتبط با اینترنت صحبت می کردیم، تنها می توانستیم 10 درصد مشاغل کنونی مرتبط با IT را پیش بینی کنیم. باید در نظر داشت که فناوری جدید، راه های تازه ای برای خلاق بودن ایجاد می کند.

بحث های زیادی در مورد خودروهای بدون راننده و تأثیر آن بر اقتصاد مطرح می شود. نظر شما در این مورد چیست؟

زمان زیادی طول می کشد تا خودروهای خودران و بدون راننده را در خیابان ها و جاده ها ببینیم؛ این فناوری هنوز بطور کامل آماده نیست. هنوز این مشکل اساسی وجود دارد که آیا خودرو نیاز به کمک انسان دارد یا می تواند کاملا خودکار حرکت کند.

حادثه مرگبار اخیر در خودروی تسلا نشان داد که نادیده گرفتن انسان، یک ایده بسیار بد است. اگر شما در خودرو هیچ وظیفه ای برعهده نداشته باشید، حفظ توجه کامل به جاده بسیار دشوار می شود؛ بنابراین، رفتن راننده به عقب خودرو و تمام خودکار کردن رانندگی یک ایده احمقانه است.

این تصادف همچنین نشان داد که درک ربات (از وضعیت جاده) به اندازه کافی خوب نیست. در بسیاری از موقعیت ها در جاده و بزرگراه، ربات ها بدلیل ضعف در سنجش و تشخیص، تقریبا کور هستند و قدرت تشخیص درستی ندارند.

برداشت ها نادرست زیادی در مورد اقتصاد ربات ها وجود دارند؛ چگونه می توان به درک عمومی در این خصوص را افزایش داد؟

باید میان هوش مصنوعی (AI) و ربات های فیزیکی تمایز قائل شویم. در مورد ربات هایی که جایگزین مشاغل انسانی می شوند صحبت نمی کنیم، ما در مورد ربات های کارگر صحبت می کنیم. به عنوان مثال، هیچ کس دوست ندارد خانه سالمندانی با کارمندان رباتیک ببیند؛ اما می توان از ربات برای کمک به یک سالمند برای مسائل بهداشت فردی استفاده کرد و این کار به حفظ کرامت فرد کمک می کند. در این شرایط، نیروی انسانی کمتر خسته شده و می تواند زمان بیشتری را برای مراقبت و صحبت کردن با سالمندان اختصاص دهد. این یک نمونه از کاربرد صحیح ربات ها در کنار انسان است.

ربات ها چه تأثیر مثبتی بر اقتصاد خواهند داشت؟

در کوتاه مدت، ربات ها موقعیت هایی را برای مشاغل جدید ایجاد خواهند کرد. آموزه های 20 سال گذشته از جامعه دیجیتال نشان می دهد که پیش بینی این مشاغل بسیار دشوار هستند. اگر در سال 1996 در مورد مشاغل مرتبط با اینترنت صحبت می کردیم، تنها می توانستیم 10 درصد مشاغل کنونی مرتبط با IT را پیش بینی کنیم. باید در نظر داشت که فناوری جدید، راه های تازه ای برای خلاق بودن ایجاد می کند.

قطعا طیف جدیدی از کسب و کارها و فعالیت های کارآفرینی با افزایش حضور ربات ها ایجاد می شوند. بطورمثال، Open Bionics پروتزهای سه بعدی چاپ می کند؛ چه کسی فکر می کرد که ربات ها می توانند در این راه مفید باشند! با توسعه فناوری، شاهد افزایش فناوری های رباتیک پوشیدنی خواهیم بود که علاوه بر افراد دچار نقص عضو، برای افراد سالمند و از کار افتاده نیز قابل استفاده خواهند بود. امیدوارم که در آینده اثری از صندلی چرخدار وجود نداشته باشد.

 

منبع: robohub

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا