برنامه‌های ۹۴ برای ازدیاد برداشت نفت

امیرعباس حسینی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه طرح ازدیاد برداشت یا فرآیند افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز یک طرح بلندمدت ۱۰ ساله است که در ۳ بخش متفاوت در حال پیگیری است، اظهار داشت: این فرآیند در ۳ بخش مجزا اما در امتداد یکدیگر در حال انجام است و برای سال ۹۴ نیز برنامه های پژوهشگاه نفت در پردیس بالادستی و پایین دستی در این زمینه پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه فرآیند ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز در سه بخش چاه، تاسیسات سطح زمین – سطح الارضی – و تکنولوژی مخزن تعریف شده است، ادامه داد: کوتاه ترین فرآیند برای افزایش ازدیاد برداشت از میادین نفت، موضوع چاه محورها است به این معنی که تمرکز برچاه به صورت سریع در مدت زمان یک تا ۳ سال انجام می شود.

حسینی با تاکید براینکه در فرآیند تاسیسات سطح الارضی که با هدف بهینه سازی تاسیسات و استفاده از تکنولوژیهای جدید انجام می شود به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز است، افزود: اما طولانی ترین و زمان برترین فرآیند در این سیستم مربوط به تکنولوژی مخزن می شود که در صورت شروع آن به صورت موازی با دو بخش دیگر و چنانچه این دو بخش در فاصله یک تا ۵ سال اجرایی شده و به نتایج مشهود برسند، قسمت مخزن بین ۷ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

وی موضوع ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز را فرآیند پیچیده ای عنوان کرد که تنها مختص کشور ما نیست و گفت: به دلیل طولانی بودن این فرآیند، امسال بر روی روشهای کوتاه مدت چاه محور تمرکز خواهیم داشت؛ همچنین در روشهای میان مدت سطح الارضی نیز به موضوع انتقال فناوری توجه ویژه داشته و قصد داریم با توسعه این بخش، این فناوری را بومی کنیم.

قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: در موضوع توسعه مخازن و میادین نفتی درنظر داریم که با همکاری صاحبان تکنولوی در دنیا به مدل سازی تهیه نقشه راه و مدل توسعه مخزن بپردازیم.

وی با بیان اینکه در مورد ازدیاد برداشت برای سال ۹۴ تمرکز بر روشهای کوتاه مدت و میان مدت است افزود: موضوع افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت برنامه ای ۱۰ ساله بوده که متولی آن پژوهشگاه صنعت نفت است که طبق پیش بینی های انجام شده امید می رود مرحله نهایی آن تا ۷ سال آینده اجرا شود.

حسینی اضافه کرد: در این مدت تمرکز بر روشهای چاه محور و توسعه تکنولوژی سطح الارضی و در نهایت مطالعات مخزن به عنوان زیرسیستم های فرآیند ازدیاد برداشت در دستور کار قرار دارد.

وی از برنامه های پژوهشگاه صنعت نفت برای انتقال تکنولوژی تاسیسات سطح الارضی در چاههای نفت خبر داد و تصریح کرد: توان ساخت بخشی از تجهیرات را پیدا کرده ایم و می توانیم دانش آن را برای ساخت در کشور واگذار کنیم.

این مقام مسئول در پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: مطالعات مخزن نیز آغاز شده و امید می رود در یک برنامه ۵ تا ۷ ساله انجام شود.

به گفته حسینی امسال در پردیس بالادستی صنعت نفت تمرکز بیشتر بر روشهای چاه محور خواهد بود و در پردیس پایین دستی صنعت نفت نیز بومی سای تاسیسات سطح الارضی در دستور کار قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا