تاثیر تصویرسازی ذهنی در حفظ قدرت ماهیچه ها

سیناپرس: عضلات بدن باید به صورت مرتب مورد استفاده قرار گیرند، وگرنه بخشی از توانایی خود را از دست داده و بازگرداندن این توانایی به گذشت زمان نیاز دارد. این امر به ویژه در افرادی که دست یا پای آنها به خاطر شکستگی داخل گچ گذاشته می شود بیشتر دیده می شود. اما مطالعه ای جدید نشان می دهد که تمرینات ذهنی می تواند نقش مهمی در کاهش این عارضه داشته باشد.

این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه اوهایو در ایالات متحده به انجام رسیده نشان می دهد که قدرت ماهیچه ها به دو عامل مهم یعنی عضلات اسکلتی و نیز عصب های بدن بستگی دارند. با وجود مطالعات گسترده در مورد عضلات ماهیچه ای، تاکنون پژوهش چندانی در مورد نقش سیستم عصبی در قدرت و ضعف ماهیچه ها به انجام نرسیده است.

در این مطالعه جدید، پژوهشگران آزمایشی را برای ارزیابی نقش کورتکس های مغز در ایجاد این قدرت ماهیچه ای به انجام رساندند. در این مطالعه، تغییرات در قدرت ماهیچه خم کننده مچ دست مورد بررسی قرار گرفت.

ابتدا قسمت آرنج تا انگشتان دست 29 نفر گچ گرفته شد تا به این ترتیب این بخش از بدن آنها به مدت 4 هفته به طور کامل بی حرکت بماند. همچنین 15 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل حضور داشتند که دست آنها گچ گرفته نشد.

گروهی که دست شان گچ گرفته شده بود نیز به دو دسته اصلی تقسیم شدند. از 14 نفر از آنها خواسته شد تا به صورت مرتب نوعی تمرین تصویرسازی ذهنی را به انجام رسانند. از آنها خواسته می شد تا به مدت پنج ثانیه تصور کنند که مچ دست شان را خم می کنند و سپس به مدت 5 ثانیه آن را رها می کنند. پژوهشگران دستورات لازم را به صورت کلامی به این شرکت کنندگان می دادند.

این کار چهار بار انجام می شد و سپس یک دقیقه به فرد استراحت داده می شد. هر جلسه 13 بار این کار انجام می شد. در هر هفته نیز 5 جلسه به این کار اختصاص داشت. گروه دومی که دستشان گچ گرفته شده بود این تصویرسازی ذهنی را انجام نمی دادند.

در پایان آزمایش چهار هفته ای، بخشی از قدرت دست گچ گرفته شده هر دو گروه از دست رفته بود. با این حال، این میزان در گروهی که تمرین تصویرسازی ذهنی می کردند 50 درصد کمتر از گروه بدون تصویرسازی بود (به ترتیب 24 و 45 درصد).

همچنین توانایی سیستم عصبی برای فعالسازی ماهیچه ها نیز در گروهی که تصویرسازی ذهنی داشتند بهتر از گروه دوم بود.

این مطالعه نشان داد که سازوکارهای عصب شناختی و به ویژه در سطوح کورتکسی مغز می تواند نقش مهمی در کاهش عوارض پس از بی حرکتی طولانی مدت عضلات داشته باشد. به این ترتیب شاید بتوان از تمرینات ویژه تصویرسازی ذهنی در درمان ضعف عضلانی استفاده کرد.

نتایج این پژوهش در Journal of Neurophysiology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا