از بین رفتن مقاومت دارویی تومور با نانوداروی ضدسرطان

با شیمی‌درمانی می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد اما زمانی که این سلول‌ها نسبت به دارو مقاومت پیدا کنند، رشد آن‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود. محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت نانوابزاری شده‌اند که می‌تواند با بلوک کردن ژن ایجاد کننده مقاومت دارویی، این ویژگی را در سلول‌های سرطانی از بین برده و سپس داروی شیمی‌درمانی را روی سلول‌ها اعمال کنند.
در این سیستم دارویی، از نانوذرات طلای غوطه‌ور در یک هیدروژل استفاده شده‌است. این هیدروژل را می‌توان به محل تومور تزریق نمود، همچنین امکان استفاده از آن برای خاموش کردن هر ژن سرطان‌زایی وجود دارد.
ناتالی آرتزی از محققان این پروژه می‌گوید: «شما با این روش می‌توانید هر ماده ژنتیکی و دارویی را به درون بدن وارد کنید؛ حتی ژن‌هایی که به ایجاد مقاومت ‌دارویی ارتباطی ندارند را نیز می‌توان با این روش دستکاری کرد.»
برای اثبات اثربخشی این روش درمانی، آرتزی و همکارانش این روش را روی موش‌ها مورد آزمایش قرار دادند. برای این کار، محققان نوعی سرطان پستان را که فاقد نشانگرهای ویژه این بیماری (گیرنده‌ استروژن، گیرنده پروژسترون و Her2) است در موش‌ها ایجاد کردند. به دلیل فقدان این نشانگرها، درمان این نوع سرطان بسیار دشوار است. نتایج نشان داد که با این روش می‌توان پروتئین ایجاد کننده مقاومت دارویی (MRP1) را در این موش‌ها از بین برد و سپس داروی شیمی‌درمانی 5-فلورواوراسیل را به سلول‌های سرطانی وارد کرد. این کار موجب از بین رفتن 90 درصد سلول‌های سرطانی در مدت دو هفته شد.
MRP1 یکی از ژن‌هایی است که موجب ایجاد مقاومت دارویی در مقابل داروهای شیمی‌درمانی می‌شود. این ژن موجب تشکیل پروتئینی می‌شود که نقش پمپ را ایفا کرده و داروی شیمی‌درمانی را به بیرون از سلول تخلیه می‌کند. محققان، نانوذرات طلا را با نوعی DNA پوشش دادند. این DNAها توالی مکمل RNA پیغامبر را دارند که مانع از تشکیل پروتئین مورد نظر می‌شود. از سوی دیگر، این DNA حاوی داروی شیمی‌درمانی بوده که پس از ممانعت از عملکرد RNA، رهاسازی شده و سلول سرطانی را از بین می‌برد.