درگذشت چستر کارلسون

چستر کارلسون ۸ فوریه ۱۹۰۶ در سیاتل به دنیا آمد.

او همچون هزاران نفر دیگر، در آرزوی اختراع چیزی بنیادی و ماندگار بود. کارلسون برای رسیدن به این هدف، در مؤسسه فناوری کالیفرنیا ثبت‌نام کرد، اما اختراعات اولیه او، چیزهای قابل اعتنایی نبودند، در این دوران، او، بطری، مسواکی که قسمت فرچه آن قابل تعویض بود و… را اختراع کرد.

کارلسون به بیماری التهاب مفاصل دچار بود. او در بخش ثبت یک کارگاه الکترونیکی کارمی کرد و به خاطر بیماری التهاب مفاصل، تهیه رونوشت ازنمونه های طرح‌ها برایش مشکلی عمده بود. به همین دلیل به فکر اختراع دستگاهی افتاد، دستگاهی که یکی از کاربردی‌ترین اختراعات بشر به حساب می‌آید. او دستگاه کپی را اختراع کرد.

 

در حقیقت پیش از او، کارهای تئوریک این اختراع را فیزیکدانی مجارستانی به نام پال سلنی، انجام داده بود. کارلسون طیِ مطالعاتش، مقاله این فیزیکدان مجارستانی را خواند و با مطالعه آن نوشته‌ها، توانست شیوه ساختِ ماشین رؤیایی خود را به دست آورد. او آشپزخانه منزل خود را تبدیل به آزمایشگاه کرد و فعالیت‌های خود را برای ساخت این دستگاه آغاز کرد. در جریان این آزمایش‌ها، حتی یک بار منزل او تا آستانه سوختن هم پیش رفت و کارلسون و همسرش به سختی، آتش را خاموش کردند.

در سال ۱۹۳۸، او توانست، نخستین دستگاه کپی را بسازد. کارلسون اگر چه راه کارهای گوناگونی را برای تکمیل ماشین کپی درطول 4 سال بررسی کرد اما تا سال 1940 میلادی در کسب حمایت شرکت‌ها در تولید ماشین کپی ناموفق بود و در کمال تعجب شرکت‌های بزرگی مثل IBM یا روی خوشی به این اختراع نشان ندادند. شرایط سختی برای او به وجود آمد و بحران زندگی او را فراگرفت و همسرش هم او را تنها گذاشت. تا اینکه در سال 1947 میلادی شرکت «هالوید» از «رُچستر» در نیویورک متوجه اهمیت این اختراع شد، پروانه این طرح را صادر کرد و میلیون‌ها دستگاه از روی اختراع او ساخت.

شرکت هالوید می‌خواست که نام تجاری جذابی برای این اختراع انتخاب کند، به همین خاطر دو واژه یونانی زیروس به معنی خشک و گرافوس به معنی نوشتن را با هم ترکیب کرد تا واژه زیروسگرافی ساخته شود. این کلمه با کمی تغییر، همان زیراکس مشهور شد.

سرانجام «چستر کارلسون» 19 سپتامبر 1968 بر اثر حمله قلبی در نیویورک درگذشت.

اعظم حسن تقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا