با موفقیت میرزاخانی ،گرید انجمن ریاضی ایران در مجامع بین المللی از سه به چهار رسید

سینا پرس: به گزارش خبرنگار سیناپرس، دکتر روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در نشست «بررسی و تبیین جایگاه علمی دکتر مریم میرزاخانی» که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، ضمن تبریک به جامعه علمی به واسطه دریافت جایزه فیلدز توسط دکتر مریم میرزاخانی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف گفت: ریاضیات از جمله دانش های پایه است و همه حوزه های مهندسی و سایر علوم به شدت از این رشته استفاده می کنند؛ در تاریخ علمی ایران هم در دوره هایی، ایرانیان در ریاضی خوش درخشیده اند و نقش ریاضیات در توسعه علوم بی بدیل بوده است. به طوری که در قرون 6،7و 8 عصر درخشان ریاضیات ایرانیان بوده و دانشمندان برجسته ای در این دوران زندگی می کردند.

وجود پتانسیل مستعد در دانشگاه صنعتی شریف

در ادامه این نشست دکتر رجایی دانش آموخته دانشگاه پرینستون و استاد دانشگاه تربیت مدرس با تبریک دریافت جایزه فیلدز توسط دکتر میرزاخانی گفت: از زمانیکه ایشان تز دکتری خود را در دانشگاه هاروارد نوشتند و سپس جایزه موسسه کلی را دریافت کردند همه این مراحل یک پروسه در پیشرفت ایشان بود و از مدت ها قبل تشخیص داده شده بود که دکتر میرزاخانی شخصیت کسب این جایگاه را دارند.

وی در ادامه بر پتانسیل های بالقوه داخل کشور و وجود پتانسیل مستعد در دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد و گفت: من 3 سال در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کردم و برای ادامه تحصیل به دانشگاه پرینستون رفتم اما خودم را همچنان بیشتر یک شریفی می دانم.

دکتر رجایی تصریح کرد: در دانشگاه صنعتی شریف نخبه پروری به معنای واقعی انجام می شود اما در مقابل یک تفکر نخبه کشی هم وجود دارد. دکتر میرزاخانی در یک مدرسه خوب به نام فرزانگان رشد کردند اما بارها بحث انحلال این مدرسه مطرح بوده است.

دکتر فتوحی رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید براینکه این جایزه یک شبه برای دکتر میرزاخانی بدست نیامده است،گفت: با وجود هوش و استعداد ذاتی دکتر میرزاخانی یک پروسه گام به گام اتفاق افتاده است.به طوری که ایشان در دوران دانش آموزی در یک دبیرستان خیلی خوب تحصیل کردند و فرصت های به وجود آمده در این دوران را یکی از عوامل اصلی موفقیت شان می دانند.

رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم در سیاستگذاری ها شاهد تکرار این موفقیت ها باشیم باید همه عوامل را با هم فراهم کنیم و تنها بسنده کردن به افراد مستعد کافی نیست بلکه باید به آموزش های قبل از دانشگاه و  آموزش دوره لیسانس توجه جدی کرد. از سوی دیگر توجه صرف به پژوهش در دانشگاه ها آموزش را ذبح کرده است و در این فضا نوعی تقابل آموزش و پژوهش به وجود آمده است. در حالی که پژوهش قوی بدون آموزش مناسب هیچ زمان بدست نمی آید.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که اگر به دنبال کسب افتخارات  بین المللی هستیم باید مقدمات آن را هم فراهم کنیم در غیر این صورت نتایج غیر واقعی به ما می دهد که نوعی شبه علم  هستند و در جامعه افرادی ظهور می کنند که در رسانه ها از آنها به دانشمند قرن و دانشمند پر استناد یاد می شود.

عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: حتی اگر دکتر میرزاخانی جایزه نیز دریافت نمی‌کرد ارزش‌های علمی‌شان در میان جامعه ریاضی‌دانان محفوظ بود.

ارتقای انجمن ریاضی ایران به گرید چهار دنیا

دکتر زنگنه استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو انجمن ریاضی ایران در این ادامه این نشست گفت: با کسب این موفقیت توسط خانم میرزاخانی گرید انجمن ریاضی ایران از سه به چهار در مجامع بین المللی رسید که در این گرید کشورهای استرالیا و سوئیس نیز حضور دارند و در بین کشورهای خاورمیانه ایران تنها کشور دارای این گرید بالاست.

وی با بیان اینکه ریاضی ایران دوران طولانی را برای شکوفایی طی کرده است،اظهارکرد: می توان گفت که اولین زمان توجه به آن به دوران دارافنون باز می گردد که ما هیچی از ریاضی مدرن نمی دانستیم و چند معلم خارجی برای آموزش به ایران آمده بودند و توسط مترجمانی به ایرانیان آموزش داده می شد.

دکتر زنگنه ادامه داد: سالها گذشت تا ایرانیان توانستند در این رشته خوش بدرخشند تا اینکه در موسسات آموزش عالی کشور رشته ریاضی موردتوجه قرار گرفت و دوره های رسمی آن راه اندازی شد.

وی آموزش های دوره لیسانس ریاضی دانشگاه صنعتی شریف را با دنیا هماهنگ دانست و گفت: بابد سعی شود که نوع و سطح ریاضیات دکتر میرزاخانی که هم سطح کنگره بین المللی ریاضیات است در ایران تقویت شودو شکاف بین ریاضیات ایران و خارج پر شود.

ظهوری زنگنه با اشاره به سطح بالای ریاضی‌دانان ایرانی گفت: این موضوع نشان از غنی‌بودن این علم در کشور ما دارد و بدنه خیلی خوبی از ریاضیدانان در خارج از کشور وجود دارد.

گفتنی است، مدال فیلدز که هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان زیر 40 سال جهان اعطا شده و معادل جایزه نوبل در رشته ریاضیات است در این دوره به مریم میرزاخانی، برنده مدال طلای المپیاد دانش آموزی ریاضی سال‌های 1994 و 1995، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف – در مقطع کارشناسی – و استاد 37 ساله دانشگاه استنفورد آمریکا اعطا شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا