استفاده از نانوذرات برای تولید قطره چشم

شرکت اوکولیس (Oculis) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دارو است که اخیرا موفق به ارائه فناوری جدیدی برای درمان بیماری DME شده‌است. این بیماری در اثر دیابت بوجود می‌آید و موجب بروز مشکلات در بینایی افراد می‌شود که برای حل این مشکل، اوکولیس یک قطره چشم ویژه تولید کرده است. پیش از این برای درمان این بیماری از ایمپنت و تزریق استفاده می‌شد.
در این فناوری از نانوذرات پایدار کننده‌ای استفاده می‌شود که می‌تواند ترکیبات دارویی فعلی را به یک قطره چشم تبدیل کند. این شرکت در حال آماده شدن برای انجام آزمون بالینی است. این نانوذرات می‌توانند جذب دارو را در چشم بهبود دهند و برای اثبات این موضوع چهار آزمون بالینی تدارک دیده شده‌است.
چند شرکت سرمایه‌گذار در حال تامین بودجه مورد نیاز برای انجام آزمون بالینی این نانودارو هستند. بخشی از این آزمون‌های بالینی انجام شده و نتایج مثبتی به دست آمده است. فاز دوم آن در کشور ژاپن و در قالب برنامه‌ای موسوم به Dexnp انجام شد. این آزمون، ایمنی و اثربخشی این دارو را نشان داد و محققان ثابت کردند که این روش اثربخشی مشابه روش‌های رایج را دارد. این درحالی است که روش‌های رایج کاملا تهاجمی هستند و باید به‌صورت تزریق درون چشم یا قراردادن ایمپلنت انجام شود.
در کنار این آزمون‌های بالینی، شرکت اوکولیس به دنبال استفاده از این فناوری در حوزه‌های مختلف است. برای مثال، می‌توان از این نانودارو برای درمان التهاب استفاده کرد.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،البته شرکت اوکولیس تنها شرکتی نیست که روی رهاسازی دارو برای درمان بیماری‌های چشم کار می‌کند. نیکوکس (Nicox) نیز روی فناوری جدید کار می‌کند که می‌توان با استفاده از آن داروها و فرمولاسیون‌های فعلی را به‌صورت قطره چشم درآورد. به نظر می‌رسد استفاده از نانوذرات، یک راهبرد دارویی مناسب برای تولید داروهای چشمی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا