اولین جراحی چشم به کمک ربات ها با موفقیت انجام شد

«رابرت مک لارن» (Robert MacLaren)، پروفسور چشم شناسی آکسفورد و تیم وی توانسته اند با موفقیت، غشایی 1 هزارم میلی متری را از داخل چشم یک بیمار خارج کنند. تیم مورد اشاره برای این جراحی از دستگاه پزشکی بسیار کارآمدی به نام «دستگاه رباتیک کالبدشکافی شبکیه چشم» (Robotic Retinal Dissection Devise) یا «R2D2» استفاده نموده اند.

R2D2 که توسط کمپانی لهستانی «Preceyes BV» تولید گشته، به گونه ای طراحی شده که بتواند با ورود و خروج از دریچه چند دهم میلی متری تخم چشم، جراحی را به انجام رساند. این ربات همچنین به شکلی ساخته شده که بسیار دقیق بوده و کمترین لرزشی ندارد؛ خصوصاً با در نظرگیری عملیات بسیار ظریفی که باید انجام دهد و هر تکان کوچکی بسیار خطرناک خواهد بود.

R2D2 از هفت کامپیوتر مستقل از یکدیگر بهره می برد که کنترل موتور دستگاه و هدایت آن در بخش های داخلی چشم را برعهده دارند. در واقع دلیل اصلی توسعه این ربات پزشکی بی نظیر، حذف لرزش های دست پزشکان بوده است؛ چرا که حتی اگر دست پزشکان از بیشترین ثبات ممکن بهره مند باشد، بازهم لرزش کوچکی با هر بار ضربان قلب وی به وجود خواهد آمد.

ناگفته نماند تیم جراحی دانشگاه آکسفورد وظیفه داشت غشایی بسیار ریز را از چشم بیمار خارج نماید که به دور شبکیه چشم وی قرار گرفته بود و دید وی را دچار مشکل ساخته بود. روش های پیشین جراحی، پزشکان را مجبور می ساخت تا حرکات خود را بین هر بار ضربان قلب کنترل کنند اما به لطف ربات R2D2 که توسط نوعی جوی استیک هدایت می شود، جراحی را می توان در مدتی کوتاه به پایان رساند.

به گزارش دیجیاتو،باید خاطر نشان کرد که R2D2 هنوز در مراحل آزمایشی به سر می برد و این اولین جراحی از میان 12 جراحی آزمایشی بود که از آن سربلند بیرون آمد. اما هر جراحی قرار است از قبلی پیچیده تر باشد و بدین شکل، قابلیت های R2D2 به خوبی محک زده خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا