افزایش 50 درصدی بازدید گردشگران از موزه‌ها و بناهای تاریخی

محمدرضا کارگر در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه در مورد آمار حضور گردشگران در شهرستان‌های کشور هنوز آمار کامل و درستی تهیه نشده است، اظهار کرد: تهران نسبت به سال‌های گذشته با افزایش 30 درصدی حضور گردشگران مواجه بود که در این افزایش بازدید از مجموعه‌های نیاوران و کاخ گلستان بین 10 تا 30 درصد در نوسان بوده است.

 

او با تاکید بر این‌که در کاخ گلستان با آمار ورودی هشت هزار گردشگر در یک روز مواجه شده‌اند، افزود: موزه ملی ایران امسال به طور میانگین روزی 2هزار نفر بازدید داشت که با توجه به افزایش این رقم نسبت به سال‌های گذشته، این موزه را می‌توان یکی از بناهای موفق تهران در حضور گردشگران دانست.

 

به گفته‌ وی، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در نوروز 94 جزو پربیننده‌ترین مجموعه بناهای تاریخی استان تهران بوده است.

 

* افزایش 50 درصدی حضور گردشگران در کشور

 

کارگر اضافه کرد: براساس آمار به دست آمده در تهران و شواهد موجود، برخی استان‌ها مانند سمنان با افزایش 50 درصدی حضور گردشگران و مسافران نوروزی مواجه بودند، همچنین استان‌هایی مانند لرستان، یزد، اصفهان نیز افزایش حضور گردشگر نسبت به سال‌های گذشته را داشتند.

 

مدیر کل اداره‌ی موزه‌ها و اموال منقول تاریخی افزود: اگر بخواهیم آمار را به صورت نقطه به نقطه در شهرها اعلام کنیم هر کدام از شهرهای کشور بین 10 تا 50 درصد افزایش بازدیدکننده داشته‌اند که بر این اساس، میانگین این آمار 25 درصد افزایش گردشگران نسبت به سال گذشته را به دنبال داشته است.

 

کارگر با تأکید بر دقیق بودن آمار موزه‌های تهران اظهار کرد: درباره گردشگری اطلاعات کافی ندارم اما حجم ورود گردشگران 5 تا 10 درصد رشد داشته است که خوشبختانه نکته قابل توجه آن اهمیت استقبال گردشگران در تهران از اماکن تاریخی آن بوده است.

 

* هدف گردشگران تغییر یافته است

 

وی درباره‌ی اظهار نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر برابر بودن آمار حضور گردشگران در کشور نسبت به سال گذشته در تاریخ نهم فروردین امسال نیز اظهار کرد: شاید تا زمان بیان این صحبت‌ها آمار به همین صورت بوده، اما با توجه به اینکه امسال هدف گردشگران از حضور در شهرهای مختلف کشور متغیر بوده است این آمار هم تغییر پیدا کرده است.

 

او تاکید کرد: با این وجود چیزی که اهمیت دارد توجه زیاد گردشگران نسبت به بناهای تاریخی در طول نوروز 94 بود.

 

وی همچنین درباره حضور گردشگران در مقاصد کمتر شناخته شده در سطح کشور اظهار کرد: خوشبختانه در همه شهرستان‌های ایران این اتفاق رخ داد. به عنوان مثال تا سال گذشته اگر گردشگری به استان یزد می‌رفت، بیشتر از شهر یزد دیدن می‌کرد در حالی که امسال بیشترین اهداف به شهرستان‌های مختلف استان یزد مانند تفت و میبد منتقل شده بود. استان اصفهان نیز وضعیت همین‌گونه بود، گردشگران بیشتر شهرهای اقماری این استان را در لیست بازدید خود داشتن. این اتفاق در کل کشور عمومی بود.

 

کارگر تأکید کرد: در توزیع سفر خوشبختانه گردشگران امسال اقدامات خوبی انجام داده‌اند و حضورشان فقط متمرکز به مرکز استان‌ها نبوده است.

 

وی علت بروز این اتفاق را نسل جدید در حال رشد کشور دانست و تأکید کرد: به نظر می‌رسد نسل جدید یکی از تصمیم‌گیرنده‌های برنامه‌ریزی‌ها در خانواده‌هاست که با استفاده از ارتباطات مجازی و آشنایی با فضای مجازی و جستجو درباره‌ی بناهای تاریخی روی تصمیمات خانواده‌ها تاثیرگذار هستند که در چه زمانی به چه مکانی سفر کنند.

 

او اضافه کرد: نسل جدید با سرچ از بناهای تاریخی و روش دسترسی آن‌ها مطلع می‌شود که این مساله با ایجاد انگیزه، سپس گرفتن تصمیم و در ادامه بازدید و آشنایی از آن بناها به عاشق شدن و در نهایت تداوم این اتفاق منجر می‌شود که آن باعث ایجاد رویکردی مناسب از بناهای تاریخی کشور است.

 

* ما هم نگران هستیم، در نوروز 95 استاندارد ابلاغ می‌کنیم

 

مدیر اداره کل موزه‌ها درباره حضور بیش از اندازه گردشگران در بناهای تاریخی در نوروز امسال نیز اظهار کرد: ما هم برای بناهای تاریخی نگران هستیم. در این شرایط مخاطبان این بناها از زمانی‌که برای بازدید می‌گذارند بهره‌وری خوبی نمی‌برند، حتی ممکن است به دلزدگی آن‌ها منجر شود چون قطعا آن بنا استانداردهای لازم را در آن زمان ندارد.

 

کارگر تأکید کرد: در برنامه‌ریزی‌های نخست امسال این اداره کل حتما این قضیه را مد نظر قرار می‌دهیم که استانداردهای لازم برای این اماکن تاریخی ابلاغ کنیم تا حضور محدود گردشگران در زمانی محدود برای بازدید آن‌ها از بناهای تاریخی در نظر گرفته شود چون باید این قضیه رعایت شود تا به این بناها آسیب وارد نشود.

 

*رعایت صف طولانی گردشگران را کردند

 

او گفت: در بسیاری از مکان‌های تاریخی لزوم توجه به این قضیه اعلام شده بود، اما گاهی اوقات با طولانی شدن صف‌ها، کارمندان بناها و موزه‌های تاریخی رعایت مردم را می‌کردند و می‌خواستند به این استقبال خوشامد بگویند.

 

او تخت جمشید، فلک الافلاک، پاسارگاد و مجموعه گلستان را از مجموعه بناهایی دانست که به دلیل حضور بیش از حد گردشگران امکان آسیب رسیدن به آن‌ها وجود داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا