پارچه‌ای که از نور و تکان‌،برق تولید می‌کند

محققین آمریکایی موفق به ساخت پارچه ای شده اند که قادر است به طور هم زمان از نور خورشید و تکانه های مکانیکی انرژی برق تولید کند. این پارچه می تواند در تولید لباس ها و پوشاکی که قابلیت تولید برق برای شارژ وسایلی نظیر تلفن های همراه و یا GPS را داشته باشند به کار گرفته شود.

بنا بر گفته پروفسور ژونگ لین وانگ از دانشکده علوم مواد و مهندسی دانشگاه صنعتی جورجیا که مدیریت این پروژه را بر عهده داشته، این پارچه بسیار انعطاف پذیر و سبک وزن بوده و حتی امکان تنفس را از میان خود فراهم می آورد.

پژوهشگران برای ساخت این پارچه از یک ماشین بافندگی تجاری استفاده نموده و سلول های خورشیدی ساخته شده از فیبرهای پلیمری سبک را با نانوژنراتورهای مبتنی بر فیبر در هم تنیده اند.

پژوهشگران برای ساخت این پارچه از یک ماشین بافندگی تجاری استفاده نموده و سلول های خورشیدی ساخته شده از فیبرهای پلیمری سبک را با نانوژنراتورهای مبتنی بر فیبر در هم تنیده اند که اولی وظیفه تبدیل انرژی خورشیدی و دیگری وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی ناشی از تکان های پارچه را به انرژی برق بر عهده دارند.

محققین فوق در یکی از آزمایشاتی که برای بررسی قابلیت های این پارچه جالب انجام دادند، مقداری از آن را به اندازه یک صفحه کاغذ اداری به یک میله متصل نموده و پس از نصب اتصالات سنجشی مربوطه آن را از پنجره یک خودرو در حال حرکت بیرون آوردند. این کار باعث شد که پارچه مورد نظر در طول مدت یک دقیقه، 2 ولت انرژی الکتریکی را در یک خازن ذخیره نماید. بنا بر گفته پروفسور وانگ این آزمایش نشان می دهد که پارچه فوق حتی در شرایط سخت و متلاطم نیز امکان کاربرد دارد.

بنا بر اعتقاد این استاد دانشگاه صنعتی جورجیا، به کارگیری این ترکیب بافتی می تواند از رویدادی به سادگی وزش باد در یک روز آفتابی، امکان شارژ وسایل الکتریکی پرتابل و همراه را فراهم آورد.

محققین در گام بعدی این پژوهش که نتایج آن در نشریه Nature Energy منتشر شده، علیرغم اثبات مقاومت این پارچه به کاربرد در شرایط جدی و تکرارشونده، به دنبال یافتن راه هایی هستند که دوام بلندمدت آن را تضمین نموده و با یافتن روشی برای محافظت از اجزای الکتریکی به کار رفته در آن، امکان استفاده صنعتی از آن را محقق سازند.

ترجمه و بازنویسی: محمدرضا دلفیه