موتورهای چرخشی آینده خودروسازی را متحول می کند

نمایشگاه خودروی توکیو در سال 2015 و هنرنمایی مزدا. در آن نمایشگاه این خودروساز ژاپنی از محصولی جدید و البته مفهومی موسوم به RX Vision رونمایی کرد که توان لازم برای حرکت را از ساده ترین ساختار ممکن یعنی چرخش بخشهای مخصوص به دست می آورد. کمتر کسی تصور می کرد که این خودرو آن هم با چنین موتور متفاوتی تنها پس از دو سال سر از بازارهای جهانی درآورد. مزدا اعلام کرده که این خودرو را برای تولید در سال 2017 در نظر گرفته است.

البته موتورهای چرخشی و استفاده از آنها در صنعت خودروسازی مفهوم چندان تازه ای نیستند به طوریکه تاریخ نشان می دهد از این فناوری در دهه های 60 میلادی استفاده می شده است.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودر بر این باورند که موتورهای چرخشی منبع اصلی تأمین قدرت خودروهای آینده خواهند بود

حالا اما بار دیگر سر و کله این فناوری جدید پیدا شده است، البته با به روزرسانی های خیره کننده ای که می تواند جای مناسبی برای خود در صنعت خودروسازی دنیا باز کند. شرکتهای مهمی نظیر مزدا و آئودی به عنوان پیشگامان این بازگشت طلایی به شمار می آیند.

آئودی در سال 2010 یک خودروی مفهومی جالب توجه به دنیا معرفی کرد: A1 E-tron. این خودرو مجهز به موتور کوچکی چرخشی بود که به  عنوان ژنراتور افزایش دهنده برد حرکتی خودرو عمل می کرد.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودر بر این باورند که موتورهای چرخشی منبع اصلی تأمین قدرت خودروهای آینده خواهند بود. در این خودروها چرخها انرژی مورد نیاز برای چرخش را از موتور می گیرند. بهره گیری از فناوری توربوشارژ و تلفیق آن با تزریق مستقیم و احتراق لیزری همان چیزی است که محققان پروژه موتورهای چرخشی دنبال می کنند.

 

منبع: carmagazine

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا