پرستاری به شیوه رباتیک

می‌خواهیم سفری به آینده داشته باشیم. تصور کنیم سال 1403 هجری شمسی است. یک پیرمرد ژاپنی که این روزها به دلیل کهولت سن زمین‌گیر شده و مجبور است مدت زمانی طولانی در بستر باشد می‌خواهد برای لحظاتی از رختخوابش بلند شود، اما تنهاست و به تنهایی نمی‌تواند از عهده انجام چنین کاری برآید.

نگران نباشید او می تواند برای این کار از Robear کمک بگیرد. در حقیقت Robear برخلاف آنچه ممکن است تصور کنید نام پرستاری نیست که مسئولیت نگهداری او را به عهده دارد، بلکه نام رباتی است که با این هدف و به عنوان همراهی برای زندگی سالمندان از سوی محققان ژاپنی طراحی و ساخته شده است.

ربات خرسی شکل

ژاپنی ها از گذشته های دور نقش تاثیرگذاری در توسعه صنعت رباتیک در سطح دنیا داشته اند تا جایی که ژاپن را مهد رباتیک می دانند. محققان ژاپنی تاکنون ربات های مختلفی را با هدف تسهیل امور زندگی روزمره طراحی کرده اند. این ربات ها هرکدام کارکردها و ویژگی های متفاوتی دارند و امروزه نیز در بسیاری از حوزه ها در این کشور می توان ردپایی از ربات ها یافت.

یکی از انواع ربات هایی که در سال های اخیر از سوی مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه رباتیک مورد توجه قرار گرفته ربات های انسان نماست که بودن آنها در کنار انسان ها می تواند انجام بسیاری از کارها را تسهیل کند. مرکز تحقیقات Riken- SRK در ناگویا اخیرا رباتی موسوم به Robear طراحی کرده است. همان طور که از نام آن پیداست این ربات از نظر شکل ظاهری شبیه خرس است که با هدف کمک به سالمندان و تسهیل امور روزمره زندگی این گروه از افراد طراحی و ساخته شده است.

این ربات به کمک بازوهای مکانیکی افراد را از روی تختخواب یا صندلی بلند می کند. وزن Robear حدود 140 کیلوگرم است و می تواند فردی به وزن 80 کیلوگرم را به راحتی حمل کند. جالب است بدانید در این ربات حسگرهایی جاسازی شده که می تواند با استفاده از آنها وزن فرد را تشخیص دهد و بر این اساس از مقدار نیروی مناسبی برای بلند کردن این فرد استفاده کند. این ربات به واحدهای فعال کننده ای مجهز شده است که به ربات این امکان را می دهد بتواند براحتی و با دقت بالایی مفاصل را حرکت دهد. این ویژگی موجب تسریع فعالیت های ربات می شود. این ربات با این هدف به شکل یک خرس طراحی شده که بتواند حس قدرتمندی، تمیزی و مهربانی را در افراد القاء کند. به گفته محققان ژاپنی خرس حیوانی است که به عنوان نماد قدرت و مهربانی شناخته می شود. آنها می گویند خرس ها از تمیزترین حیوانات هستند و براساس این ویژگی این ربات پرستار را از نظر ویژگی های چهره به شکل یک خرس طراحی کرده اند.

ربات هایی پیشرفته و هوشمند

این مرکز تحقیقاتی که در صنعت رباتیک فعالیت می کند، ده سال پیش با طراحی ربات انسان نمایی به اسم Ri Man فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد. در این سال ها با گذشت زمان ربات های پیشرفته تری در مقایسه با این ربات انسان نما در این شرکت طراحی و ساخته شده است. جدید ترین محصول ارائه شده از سوی محققان این شرکت Robear است که رباتی هوشمند و پیشرفته است. این ربات به حسگرهای لمسی مجهز شده است که به کمک آنها می تواند از ویژگی های مشابه حس لامسه بهره مند باشد؛ با این تفاوت که در مقایسه با حس لامسه انسان ها بسیار حساس تر است و واکنش بیشتری از خود نشان می دهد.

مراکز تحقیقاتی متعددی درباره ایده ربات های انسان نمایی که بتواند در آینده ای نزدیک به کمک سالمندان بیاید مطالعاتی را انجام داده اند.

اکنون ربات های متعددی با هدف کمک به سالمندان و پرستاری از کودکان و بیماران در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است، اما تاکنون از هیچ یک از این ربات ها در مراکز درمانی استفاده نشده است. البته انتظار می رود صنعت رباتیک بتواند بسیاری از محدودیت هایی را که در این زمینه ها وجود دارد از میان بردارد. محققان این مرکز تحقیقاتی نیز امیدوارند در آینده ای نزدیک بتوان این ربات را به مرحله تجاری سازی رساند تا در مراکز درمانی در سطح گسترده ای برای انجام کارهایی که می تواند سلامت پرستاران و کادر درمانی را در معرض خطر قرار دهد، از این ربات استفاده کرد. محققان امیدوارند طراحی و ساخت این ربات پرستار بتواند نقش مهمی در ارتقاء و پیشرفت خدمات پرستاری داشته باشد. البته آنها قصد دارند با ادامه این تحقیقات ربات های پیشرفته تری را طراحی کنند که از کارایی بیشتری برخوردار باشد و خدمات گسترده تری را در اختیار سالمندان قرار دهد.

در دنیای امروز که در اغلب کشورها جمعیت جوان رو به کاهش و در مقابل جمعیت سالمند در حال افزایش است وجود ربات هایی با این قابلیت در کنار انسان ها بیش از پیش مورد توجه است. در بسیاری از مراکز درمانی پرستاران گاهی مجبورند در طول روز بیش از 40 بار بیماران را جا به جا کنند یا به آنها در بلند شدن از تخت کمک کنند. انجام این کار با پیامدهای بسیاری مانند کمر دردهای شدید برای پرستاران وکادر درمانی همراه است. اگرچه این ربات اکنون به عنوان یک طرح تحقیقاتی مطرح است، اما محققان و دانشمندانی که در این طرح همکاری داشته اند قصد دارند فناوری طراحی و ساخت این ربات را توسعه دهند، وزن آن را تا حد امکان کاهش دهند و ایمنی بیشتری را برای این ربات در نظر بگیرند تا بتوان با اطمینان بیشتری مراقبت از سالمندان را به آنها واگذار کرد. یکی از این راهکارها در نظر گرفتن امکانی برای افزایش طول دست های این ربات است که به شما این اطمینان را می دهد که این ربات هرگز با مشکل از دست دادن تعادل مواجه نمی شود.

ژاپنی ها پیشتاز در صنعت رباتیک

کشور ژاپن از مراکز مهم تحقیقاتی در حوزه رباتیک است که بویژه در زمینه طراحی و ساخت ربات های انسان نما در سال های اخیر فعالیت چشمگیری داشته است. البته استفاده از این ربات ها فقط به مراکز درمانی محدود نمی شود. برای مثال اپراتور تلفن همراه Softbank در ژاپن برای نظرسنجی از مشتریان از یک ربات کمک گرفته است. به این ترتیب این ربات می تواند ابزار مناسبی برای بازاریابی باشد. بزرگ ترین بانک کشور ژاپن، گروه مالی میتسوبیشی UFJ، قصد دارد در یک اقدام آزمایشی استفاده از رباتی موسوم به NAO را در شعب این بانک و به منظور ارائه خدمات به مشتریان مورد بررسی قرار دهد. شرکت تویوتا نیز در نمایشگاه امسال از رباتی رونمایی کرد که گفته می شود قرار است از آنها برای کمک به سالمندان و بویژه سالمندان مبتلا به اختلال حافظه و ایجاد ارتباط بین این گروه از بیماران و مراکز درمانی استفاده شود.

بخش قابل توجهی از جمعیت کشور ژاپن را سالمندان تشکیل می دهند و از طرفی نرخ تولد در این کشور بسیار پایین است. بنابراین در ژاپن خلاء بزرگی در زمینه نیروی کار وجود دارد. به همین علت در مراکز درمانی برای تامین نیروی کار مورد نیاز برای مراقبت و نگهداری از بیماران و سالمندان محدودیت های زیادی وجود دارد، اما ساخت این ربات به منزله دستیابی به راهکاری برای تامین نیروی مورد نیاز در این بخش هاست. این در حالی است که این ربات برای کار در چنین موسساتی هزینه زیادی از شما طلب نمی کند و تنها نیاز او تامین شارژ مورد نیاز برای ساعت های خدمت رسانی است.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا