کشف ارتباط مستقیم استفاده از فیس بوک و افسردگی

محققان دانشگاه براون به تازگی توانسته اند بین استفاده از فیس بوک و افسردگی رابطه ای منطقی کشف کنند. آنها در طی پژوهشی به مطالعه 264 نفر پرداخته و بررسی کردند که آیا و چه زمانی این افراد تجربه ای منفی از فیس بوک داشته اند. این تیم تحقیقاتی با مطالعه اطلاعات به دست آمده از این بررسی نتیجه گیری کردند که افرادی که تجربه منفی از فیس بوک داشتند 3.2 برابر بیشتر از سایرین در خطر بروز نشانه های افسردگی قرار داشتند.

از آنجایی که افراد تمایل زیادی به اصطلاحا قلدر بودن در فضای مجازی دارند خطر صدمه واقعی بر روی آنها بسیار بالا است. به همین دلیل اگر تجربه استفاده از فیس بوک برای افراد خوب نباید، باید استفاده بیشتر از آن متوقف شود.

این مطالعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا شرکت کنندگان برای اولین بار در سال 2002 و در واقع قبل از ورود فیس بوک به دنیای مجازی مورد آزمون قرار گرفته بودند. این امر موجب که دانشمندان گمان کنند که تجربه افراد در شبکه های اجتماعی مشکلی است که بر روان آنها تاثیر می گذارد. استیفن بوکا به عنوان پرفسور دانشگاه براون در این باره گفت: «این مطالعه به ما در پاسخ گویی به مسئله ای مشابه با مسئله مرغ و تخم مرغ کمک کرد. سوال اصلی اینجا بود که آیا افسردگی وابسته ای از استفاده از فیس بوک است یا بالعکس.»

این پروژه که به راهبری سامانتا روزنتال انجام شد اعلام کننده این نکته است که مردم نباید تاثیر فیس بوک را دست کم بگیرند. بر اساس نظر او از آنجایی که افراد تمایل زیادی به اصطلاحا قلدر بودن در فضای مجازی دارند خطر صدمه واقعی بر روی آنها بسیار بالا است. به همین دلیل اگر تجربه استفاده از فیس بوک برای افراد خوب نباید، باید استفاده بیشتر از آن متوقف شود.

نکته اساسی در اینجا این است که در واقع عصیان آنلاین یک عنصر بسیار مشکل ساز در تجربه آنلاین فرد است. اثر عدم بازداری آنلاین موجب شده است تا افراد در فضای مجازی منفورتر از دنیای واقعی باشند. به این ترتیب باید گفت که میزان خطر با میزان تجربه آنلاین افراد، نسبتی مستقیم دارد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا