پژوهشگران ایرانی نانواسکوپ ساختند

به گزارش مهر، راضیه سادات شاهمرادی عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش بنیان " آرا پژوهش"، با بیان اینکه ثبت وقایع تصویربرداری ازیک فرآیند آزمایشگاهی در مقیاس نانو، تنها به چندکشور در دنیا محدود است، گفت: جرقه و استارت این مسئله پانزده سال پیش به ذهنمان رسید که در آن زمان از جمله فناوری‌های نوین به شمار می‌رفت در آن زمان توانستیم با تلاش و پشتکار شبانه روزی دستگاهی با خاصیت کاربردی طراحی کنیم

وی افزود: این دستگاه در مقیاس اتمی و مولکولی برای محققینی که با نانو سر و کار دارند، بسیار مناسب است؛ امروزه نانو در تمام بحث‌ها از جمله پزشکی، زیست، بایو، مواد، فیزیک، شیمی و غیره وارد شده است.

وی اضافه کرد: در دنيا تنها ۶ کشور اين دستگاه را مي‌سازند، دستگاهي که ما ۱۰ سال برروي آن تحقيق کرده‌ايم کيفيت بهتري نسبت به ديگر نمونه‌ها دارد و با قيمت تمام شده پايين‌تري عرضه مي‌شود.

شاخصه ها و کاربردهای نانو اسکوپ ایرانی 

شاهمرادی با تاکید بر ناشناخته ماندن برخی از فناوریها در کشور گفت: این دستگاه جهت استفاده برای اشخاصی که در زمینه بایو تکنولوژی و زیستی فعالیت دارند بسیار مناسب است و همچنین مصارف بیمارستانی نیز دارد، که متأسفانه به دلیل برخی مشکلات در کشور شناخت محصولات آن طور که باید حاصل نخواهد شد، ما به‌عنوان یک تولید کننده در حوزه فناور مسئولیت‌هایی را باید بر عهده بگیریم و با برگزاری سمینارهایی در خصوص معرفی محصول به سرمایه گذران شرایطی را فراهم‌سازیم تا در خصوص تجاری‌سازی و فروش آن به مشکل برنخوریم.

شاهمرادی با اشاره به محصول تولیدی بر اساس نیاز مشتری بیان کرد: در جهت پیشرفت و قدم نهادن در بازار صنعتی نیازسنجی مشتری از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن پرداخت به حتم مشتری مداری و پرداختن به نیاز اساس مشتری زمینه را برای رسیدن به بازار صنعتی مهیا خواهد کرد.

وی با پرداختن به کاربردهای نانو اسکوپ AFM بر پیشرفت آن در دنیای پزشکی تأکید کرد و گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که پر است از ایده های فناورانه که باید بتوانیم با درست گام برداشتن در حوزه علم، به عملی کردن پژوهش‌ها بپردازیم و در نهایت در جهت اقتصاد دانش‌بنیان گام برداریم.

چهار روش عکس برداری با نانو اسکوپ ایرانی 

عضو هیئت‌مدیره این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: مأموریت اصلی دستگاه نانو اسکوپ AFM عکس برداری است، این عکس‌برداری در ۴ مدل صورت می‌گیرد، عکس‌برداری از هوا، عکس‌برداری از مایع، برای سلول‌های باکتری در محیط کشت.

وی گفت:  همچنین کاربرد این محصول عکس‌برداری در خلا است و این نوع عکس‌برداری به این علت صورت می‌گیرد که موقع عکس‌برداری از هوا، ذراتی معلق هستند که شفافیت تصویر را می‌گیرند. اما در خلأ این ذرات وجود ندارند.

این فعال حوزه فناور در ادامه توضیحاتش چهارمین مدل کار این دستگاه را عکس‌برداری های اسپید بیان کرد و گفت: با استفاده از این روش می‌توان در زمان کوتاه‌تری عکس‌برداری کرد و نتیجه به صورت فیلم در خواهد آمد. امروزه دنیا تلاش دارد تا به سمتی برود که بتواند تصاویری AFM را به صورت فیلم داشته باشد با استفاده از این روش می‌توان مراحل تغییر و دستیابی را مشاهده کر. برای مثال تأثیر دارو روی ویروس را می‌توان دید.

افزایش میزان تولیدات ، ثمره فعالیت دانش محور

وی توضیح داد: : قصد داریم در آینده ای نزدیک به ساخت دستگاه نانو ایندر تور بپردازیم و این دستگاه نام برده شده برای رشته مکانیک و متالوژی کاربردی است که با استفاده از آن سطحی را در مقیاس نانو فشرده می‌کنند تا سطح سختی را پیدا کند.

شاهمرادی با اشاره به کسب موفقیت های این شرکت فناور بیان کرد: وقتی یک تشکیلات علمی رشد می‌کند، پیشرفت آن دست هیچ‌کس نیست. باید نقش های جدید برای کار تعریف کرد. چرا که می‌خواهیم تحقیقات را روز به روز گسترش دهیم لذا این شرکت برگزیده توانسته است در این راستا گام بردارد.

وی در پایان با تأکید بر این که تاکنون ویدئو AFM ساخته نشده است، یادآور شد: در حین حال محققان در تلاش هستند تا سرعت تصویر را افزایش دهند؛ چراکه اگر سرعت تصویربرداری افزایش یابد تصویرهای متوالی کنار هم تبدیل به فیلم خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا