جزئیات پروژه آمادگی در برابر زلزله در ژاپن

پژوهش های جدید انجام شده نشان می دهد که کلان شهر توکیو در سی سال آینده شاهد یک زلزله بسیار شدید خواهد بود که این موضوع خطری بالقوه برای 23 هزار نفر از ساکنین این شهر محسوب شده و می تواند 70 درصد بخش های این شهر را دچار مشکل و آسیب دیدگی کند . به همین دلیل دولت ژاپن در تدارک اجرای پروژه ای است که طی آن مردم این شهر و زیر ساخت های شهری  را جهت مقابله با زلزله آماده کند . دولت ژاپن با تصویب لایحه ای که به تائید کابینه این کشور رسید ،  در صدد است که دست کم نیمی از میزان خسارت های پیش بینی شده را در مناطق شناسائی شده و در خطر ، کاهش دهد . کار شناسان پیش بینی می کنند که با اجرای این طرح دست کم 50 درصد از خسارات ناشی از آوار سازه های مسکونی و غیر مسکونی و آتش سوزی احتمالی پس از حریق ، کاسته شود .

پژوهشگران در مطالعات خود دریافته اند که در صورت بروز زلزله ای با با قدرت هفت و سه دهم ریشتر  در شهر توکیو ، بیش از 610 هزار ساختمان دچار آسیب دیدگی و تخریب خواهد شد .

گفتنی است پروژه فوق عمدتا بر مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله و همچنین فراهم کردن امکانات پیش گیری کننده از آتش سوزی و اطفا حریق تمرکز دارد . در جزئیات این طرح عنوان شده است که تا سال 2020 میلادی باید 95 درصد ساختمان های شهر توکیو ضد زلزله باشند و این موضوع در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی سال 2008 ، این رقم در حدود 79 درصد سازه های شهری را شامل می شد .

کشور ژاپن یک کشور زلزله خیز بوده و در سال 2011 شدید ترین زلزله گزارش شده در یک صد سال گذشته این کشور در مناطق ساحلی شمال شرقی ژاپن و در نزدیکی جزایر پر جمعیت هونشو Honshu رخ داد . پس از این زلزله ، سونامی بزرگی پدیدار شد که باعث مرگ بیش از 18 هزار نفر شده و امواج بزرگ ناشی از این سونامی ، آسیب های شدید و جدی به نیروگاه اتمی فوکوشیما – یک Fukushima-1 وارد کرد که در پی آن تشعشات اتمی وارد محیط زیست منطقه شده و سبب بروز بزرگترین فاجعه اتمی دنیا پس از حادثه چرنوبیل شد .