طبیعت وحش کره زمین با سرعت بسیار زیادی در حال نابودی است

نابود شدن طبیعت وحش کره زمین از آن جهت خبری بد تلقی می شود که اشکال مختلف حیات، جلوگیری از تغییرات پیوسته آب و هوایی و زنده ماندن اقتصادهای محلی تا حد شگرفی به این سرزمین های بکر و دست نخورده بستگی دارند. اما با وجود تمام این مسائل، تحقیقات نشان می دهد که انسان ها به هیچ وجه در وحشی نگه داشتن حیات وحش موفق نبوده اند.

مشکل اصلی طبیعت وحش این به شمار می رود که تمام اکوسیستم آن به صورت یک مجموعه کامل کار می کند؛ بنابراین کافی است بخش کوچکی از آن را از بین ببرید تا زنجیره ای از اتفاقات، دیگر بخش های آن را دچار مشکل سازند. نشریه Current Biology در شماره اخیر خود نوشته که از دهه 1990میلادی تا به امروز، انسان ها 10 درصد از سرزمین های بکر زمین را از بین برده اند.

«اسکار ونتار» (Oscar Ventar) پروفسور دانشگاه «نورثرن بریتیش کلمبیا» که وظیفه تهیه این مقاله را برعهده داشته می نویسد: «ما کارمان را به شکلی ساده انگارانه شروع نمودیم و فرض کردیم که کاهش زیادی در طبیعت وحش کره زمین نخواهیم یافت؛ چرا که آنها بسیار دورافتاده هستند. بنابراین وقتی که به میزان کاهش این مناطق از دهه 1990 تا به امروز پی بردیم، بسیار غافلگیر و شوکه شدیم.»

برای مدتی طولانی، محققان تصور می کردند که طبیعت وحش می تواند از خود محافظت کند. این تفکر از آن جا ریشه گرفته بود که به دلیل شرایط سخت زندگی در طبیعت وحش، این محیط ها وحشی باقی خواهند ماند، مثل بخش هایی از سیبری یا صحرای بزرگ آفریقا. اما حالا محققان عقیده دارند که این مناطق هم باید تحت محافظت قرار گیرند چرا که ما با سرعت زیادی در حال از دست دادن طبیعت وحش کره زمین هستیم.

به گزارش دیجیاتو،اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، طی 20 سال گذشته، بیش از 3.6 میلیون کیومتر مربع از از سرزمین های وحشی از بین رفته اند و تنها 2.2 میلیون کیلومتر مربع از طبیعت باقی مانده تحت محافظت قرار دارد؛ یعنی چیزی به اندازه مجموع مساحت ایالات های آلاسکا و کالیفرنیا.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا