قدیمی ترین کفش برفی جهان در کوه های آلپ کشف شد

یک پژوهشگر فلورانسی در کشور ایتالیا موفق به شناسائی بقایای یک کفش مخصوص راه رفتن روی برف در مرز این کشور و اتریش شد. این کفش اسکی از جنس چوب بوده و در یک یخچال طبیعی کوهستانی به دست آمده است و از آن به عنوان قدیمی ترین چوب اسکی یا کفش برفی جهان یاد می شود.

آزمایش های ایزوتوپ کربن چهارده با هدف تعیین قدمت آثار فوق روی آن ها انجام شده و نتایج به دست آمده نشان می دهد که این آثار در حدود 3 هزار و 800 تا 3 هزار و 700 سال پیش از میلاد ساخته شده اند.  این زمان تقریبا برابر با زمان زندگی پدربزرگان مرد یخی است.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، سیمونه بارتولینی ؛ نقشه بردار موسسه جغرافیای نظامی فلورانس در پیمایش های میدانی خود موفق به شناسائی اشیا و آثار باستانی در یخچال طبیعی گورگلر Gurgler Eisjoch واقع در منطقه وا لسنالس شد. این پیمایش در راستای نقشه برداری از مناطق مرزی دو کشور انجام شده است.

موضوع قابل توجه، نزدیک بودن محل کشف این کفش به محل کشف مومیائی مرد یخی یا اوتزی است که تنها چند کیلومتر با محل این کشف جدید فاصله داشت. در ابتدا گمان می رفت این آثار هم به زمان وی یعنی 3 هزار و 200 پیش از میلاد تعلق داشته باشند. در پی این کشف، آزمایش های ایزوتوپ کربن چهارده با هدف تعیین قدمت آثار فوق روی آن ها انجام شده و نتایج به دست آمده نشان می دهد که این آثار در حدود 3 هزار و 800 تا 3 هزار و 700 سال پیش از میلاد ساخته شده اند.  این زمان تقریبا برابر با زمان زندگی پدربزرگان مرد یخی است.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، عملیات نگهداری و مرمت این کفش های قدیمی آغاز شده و قرار است روز دوشنبه آینده به طور رسمی و با حضور خبرنگاران از این کفش رو نمائی شود.

مرد یخی یا اوتزی در دوران نوسنگی در کوه های اوتزال کشته شده و جسد او در شرایط یخزده برای هزاران سال کاملا سالم باقی ماند. به دلیل این که مومیائی مرد یخی در منطقه اوتزال کوهستان آلپ ، جائی در حوالی مرز ایتالیا و اطریش  کشف شد با نام اوتزی شناخته می شود. در حال حاضر اوتزی و بقایای یافت شده در کنار وی در مجموعه ای مخصوص و پیشرفته که صرفا جهت نگهداری این مومیائی در شرایط خاص طراحی شده است در موزه تیرول ایتالیا نگهداری می شود.

در کنار جسد مقداری لوازم و تجهیزات به دست آمده بود که امروزه در کنار مومیائی به نمایش گذاشته شده است که مهمترین آن ها تبری از جنس مس ، چاقویی کوچک و چهارده تیر مخصوص کمان است. لباس های اوتزی شامل یک ردای بافته شده از ساقه گیاهان ، یک روپوش ، یک جفت مچ پیچ و یک جفت کفش بود که برای راه رفتن روی برف بسیار مناسب هستند . 

منبع: ansa

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا