این هفته جوایز بنیاد کاولی اهدا میشود

9 دانشمند در سه جوزه اخترفیزیک، نانو و علوم اعصاب برندگان این دوره جایزه کاولی را تشکیل می‎دهند.

جایزه کاولی (Kavli) جایزه‌ای است که به همت بنیاد کاولی (مستقر در ایالات‌متحده) و همکاری آکادمی علوم نروژ و وزارت آموزش و پژوهش نروژ جایزه‌ای است که در سال 2008 تأسیس شد و هر دو سال یک‌بار به برگزیدگانی اهدا می‌شود که «کشفیات آن‌ها به‌گونه‌ای چشمگیر و تأثیرگذار درک انسان را از جهان – جهان بزرگ‌مقیاس و ریزمقیاس – بهبود بخشیده باشد.»

برندگان این دوره در ماه خرداد اعلام‌شده بودند و مراسم اهدای جوایز آن‌ها در این هفته برگزار خواهد شد. مراسمی که پیش از آن یک هفته سمینار و سخنرانی برندگان را به همراه دارد.

امسال 9 نفر برنده این جایزه ارزنده شده‌اند.

 کیپ تورن (Kip Thorne) و رونالد دروِر (Ronald Drever) اخترفیزیک‌دان های موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) و رینرز ویز (Rainer Weiss) از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) کسانی هستند که 40 سال پیش کار خود بر روی پروژه تلاش برای تفکیک امواج گرانشی را آغاز کردند. بر اساس طراحی و پیگیری آن‌ها بود که رصدخانه امواج گرانشی مبتنی بر تداخل سنجی لیزری (LIGO) با حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا طراحی و ساخته شد. این رصدخانه در 14 سپتامبر 2015 موفق شد برای نخستین بار این امواج را تفکیک کند.

اِو ماردر (Eve Marder) از دانشگاه برندایس (Brandeis)، مایکل مرزنیخ (Michael Merznich) از دانشگاه کالیفرنیا و کارلا شاتز (Carla Shatz) از دانشگاه استنفورد سه برنده دیگر جایزه کاولی امسال هستند که به دلیل تحقیقات خود درزمینهٔ علوم اعصاب به این افتخار دست‌یافته‌اند.

چگونه مغز انسان در اثر یادگیری و توسعه پیدا کردن تغییر می‌کند درحالی‌که ازنظر ساختاری پایدار باقی‌مانده و رفتاری قابل‌اعتماد را از خود بروز می‌دهد؟ این سوال محور اساسی تحقیقات این دانشمندان بود. کشف آن‌ها نشان داد که چگونه فعالیت‌های نورونی که در اثر تجربه یا فعالیت‌های داخلی مغزی، فعال می‌شوند ارتباط‌های بین سلول‌های عصبی در مغز را چه ازنظر شیوه ارتباط و چه از شیوه ساختاری تغییر می‌دهند؛ اما در همین زمان مکانیسم‌های تنظیم‌کننده خودکاری، باعث می‌شوند تا سلول‌های عصبی الگوهای یکسانی از فعالیت‌ها و رفتارها را بروز دهند.

علاوه بر دو حوزه اخترفیزیک و علوم اعصاب، سه پژوهشگر در حوزه علوم نانو نیز این جایزه را دریافت خواهند کرد.

گِرِد بینیگ (Gred Binnig) محقق سابق آزمایشگاه تحقیقاتی زوریخ، کریستوف گِربر (Christoph Gerber) از دانشگاه بسل (University of Basel) سوییس و کلوین کوآت (Calvin Quate) از دانشگاه استنفورد به دلیل ابداعات و دستیابی به درکی از نیروهای اتمی در مقیاس میکروسکوپی، پیشرفته‌ای بزرگ در روش‌های اندازه گیری و حکاکی و دست‌کاری‌های مقیاس نانو شایسته دریافت این جایزه معرفی‌شده بودند و این هفته در ژنو جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

هر یک از برندگان این جایزه در سال جاری علاوه بر دریافت یک گواهی مکتوب و یک مدال طلا مبلغ یک‌میلیون دلار نیز دریافت خواهند کرد.

برندگان این دوره توسط سه کمیته مستقل معرفی شدند که اعضای آن را آکادمی علوم چین، آکادمی علوم فرانسه، موسسه ماکس پلانک، آکادمی علوم نروژ، بنیاد ملی علوم آمریکا و انجمن سلطنتی انگلستان انتخاب کرده‌اند.

بنیاد کاولی و جایزه کاولی به یادبود فرد کاولی فیزیکدان، کارآفرین و خیر نروژی – آمریکایی نام گذرای شده است.

All Photos from: The Kavli Foundation

پوریا ناظمی /روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا