ذخایر ژنتیکی می تواند به رفع فقر و گرسنگی کمک کند

به گزارش مهر، سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی به مناسبت روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: ذخایر ژنتیکی و زیستی، ودیعه های الهی برای بشریت هستند، تا با بهره گیری و استفاده صحیح از آنها به جلال و عظمت خالق هستی پی ببریم.

وی با بیان اینکه منابع هستی هریک جلوه ای از خلقت پیچیده آفریدگار هستند که با پیشرفت تکنولوژی پرده ای از رازهای طبیعت برداشته می شود، افزود: واژه گنجهای فناناپذیر، مناسبترین واژه ای است که برای ذخایر ژنتیکی می توان به کار برد و آنچه مهم است، حفاظت و بهره برداری صحیح از این گنجها بوده که این موضوع، رسالت انسانها را سنگین تر می کند.

وی با اشاره به اینکه در سرتاسر این کره خاکی، از سرسبزترین تا خشک ترین نقاط ، از قله کوهها تا اعماق دریاها در تسخیر این ذخایر هستند، اظهار داشت: گیاهان، جانوران و میکروارگانیسمها، همگی نمادهای واقعی از گنجهای کشور هستند که در دل خود گوهرهایی ارزشمند پنهان کرده اند و بشر با دستیابی به آنها می تواند فقر و بیماری و گرسنگی را از خود بزداید. این ذخایر، ارزشی بسیار بالاتر از گنج های الماس و طلا دارند.

شاهزاده فاضلی عنوان کرد: سرزمین ایران با در برگرفتن اقلیمهای متنوع و متعدد آب و هوایی از تنوع و تکثر بالای این ذخایر برخوردار است. اگر این هدایای الهی که در این سرزمین قرار گرفته امانتی ارزشمند در دست ماست، پس برماست که آنها را دریابیم، حفظ کنیم و ضمن استفاده، به نسلهای بعد منتقل کنیم.

به گفته وی نام نهادن روزی از روزهای سال بر این گنجینه های فنا ناپذیر، راهی برای به خاطر آوردن آنها و بخاطر سپردن وظایفمان در قبال آنهاست.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: در جهان امروز، بر سر به دست آوردن منابع و ذخایر ژنتیکی و زیستی، همچنین بهره برداری از آنها رقابت است و هرکس زودتر به مزایای آنها دست پیدا کند، در رقابت جهانی به خط پیروزی نزدیک تر شده است.

وی با بیان اینکه صنعت زیست فناوری که رونق آن در چند دهه اخیر با سرعتی پر شتاب در حرکت است بر پایه دستیابی به این ذخایر بوده است، گفت: اکنون که جوانان شایسته و متخصص در حوزه های علوم زیستی با کفایت و درایت لازم تحصیل کرده، زمان آن فرا رسیده تا از مواهب الهی در جهت رشد و شکوفایی میهن اسلامیمان بهره گیرند. 

شاهزاده فاضلی یادآورشد: اکنون که هر دو مؤلفه، نیروهای متخصص و دسترسی به منابع ژنتیکی میسر است واژه های فقر، بیکاری، گرسنگی و بیماری بسیار بیهوده و بی معنا بنظر می رسد. پس این روز خجسته که در آغازین روزهای سال قرار گرفته را به فال نیک گرفته و بی وقفه برای رسیدن به ایرانی آباد تلاش  می کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا