تحصیلات آنلاین، آینده سیستم آموزشی دنیاست؟

در گذشته و همچنین هم اکنون چنانچه فردی می خواست صلاحیتی را در زمینه ای کسب کند یا چیز جدیدی بیاموزد، باید در موسسه ای ثبت نام کند، شهریه ای را پرداخت  کند و سر کلاس حاضر شود.

این در حالی است که بازار یادگیری آنلاین در دنیا 166.5 میلیارد دلار ارزش داشت و تخمین زده می شود این رقم تا سال 2017 تا 255 میلیارد دلار رشد کند. دلیل این افزایش هم تعداد روزافزون دانشجویانی هستند که دروس آنلاین را برای تحصیل انتخاب می کنند.

در آخرین نظرسنجی Shapers از 25 هزار فرد جوان در سراسر دنیا، حدود 77.84 درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند که دروس آنلاین را انتخاب کردند. در این جا این پرسش مطرح می شود که آیا یادگیری آنلاین، آینده تحصیل در دنیا را شکل می دهد؟

تحصیل آنلاین عمدتا در دو شکل صورت می گیرد: شکل نخست دروس برای گرفتن نمره و اعتبار است که در آن دانشجویان در دروس تحصیلی آنلاین ثبت نام می کنند و در کلاس های آنلاین نهادهای یادگیری تحصیلات عالیه برای کسب نمره شرکت می کنند.شکل دوم تحصیلات آنلاین شامل آموزش حرفه ای و آمادگی برای کسب گواهی خاصی است.

تحصیل آنلاین چیست؟

تحصیل آنلاین عمدتا در دو شکل صورت می گیرد: شکل نخست دروس برای گرفتن نمره و اعتبار است که در آن دانشجویان در دروس تحصیلی آنلاین ثبت نام می کنند و در کلاس های آنلاین نهادهای یادگیری تحصیلات عالیه برای کسب نمره شرکت می کنند. برخی از نمونه این تحصیلات OpenCourseWare متعلق به دانشگاه ام آی تی و یادگیری آنلاین دانشگاه هاروارد است.

شکل دوم تحصیلات آنلاین شامل آموزش حرفه ای و آمادگی برای کسب گواهی خاصی است. چنین یادگیری آنلاینی معمولا برای افراد حرفه‌ای یا دانشجویانی در نظر گرفته می شود که به دنبال آموزش دادن یا آماده شدن جهت از سرگذراندن آزمون های خاص با هدف کسب گواهی هستند. دروس محبوب در این زمینه شامل زبان های خارجه، حسابداری و پرستاری است.

در نظرسنجی انجام شده، حدود نیمی از پاسخ دهندگان (47.79%) اعلام کردند تمایل دارند زمانی که حرفه خود را شروع کردند، به دنبال کسب گواهی برای مهارت های خاصی برآیند و این موضوع به معنای پتانسیل و بازار تحصیلات آنلاین است.

مشکلات پیش رو

رشد تحصیلات آنلاین چالش های خاص خود را داشته چون نقطه آغازین این نوع تحصیل مربوط به دهه 1960 است، به دلیل فقدان ظاهری کنترل کیفی و به خصوص کمبود معلمان باصلاحیت در این زمینه، همواره مورد انتقاد بوده است.

گفته می شود یادگیری آنلاین دانشجویان را از تعدادی از مزایای کلاس درس مانند تعامل دانشجو-استاد و همچنین ارتباط اینترنتی قابل اعتماد محروم می کند.

غلبه بر چالش ها در یادگیری آنلاین

صرف نظر از این نگرانی ها، تحصیلات آنلاین در سال های اخیر پیشرفت مهمی داشته و تعداد بیشتری از موسسات ارائه دهنده تحصیلات عالیه، پلتفرم های تحصیلی آنلاین را برای افراد مبتدی معرفی کرده اند یا این تحصیلات را تقویت کرده اند.

آن ها همچنین در صدد کاهش هزینه ها برای دانشجویان و بسط دادن بازه زمانی ثبت نام به هنگام افزایش رقابت برآمده اند. در نتیجه، تحصیلات آنلاین، به بخش بسیار مهمی از تحصیلات تبدیل شده و کالج ها و دانشگاه ها از اعضای هیئت علمی معروف دنیا و همچنین تیم های پشتیبانی حرفه ای برای ارتقا دادن دروس آنلاین خود استفاده می کنند.

برای برخورد با مشکل کیفیت آموزش، تعدادی از نهادهای ارائه دهنده تحصیلات آنلاین، به سنجش کاربر و ارزیابی درونی روی آورده اند. به طور مثال، معلم "ستاره" به یک مکانیزم ارزیابی معلم محبوب در چین و کره جنوبی تبدیل شده است. این دو کشور، دو مورد از بزرگ ترین بازارهای یادگیری آنلاین را در اختیار دارند.

در مجموع، به نظر می رسد چنین پیشرفت هایی تردیدهای موجود پیرامون کیفیت آموزش را تا حدی رفع کرده اند و 40.56 درصد پاسخ دهندگان در نظرسنجی جهانی Shapers اعلام کردند که تحصیلات آنلاین به همان اندازه تحصیلات سنتی در کلاس درس قوی است.

همچنین پختگی و شکوفایی فناوری تحصیلی، تحصیلات آنلاین را قادر ساخته در مقایسه با گذشته بیشتر قابل دسترسی و قابل مدیریت باشد. آنچه یک دانشجو نیاز دارد یک رایانه، اتصال به اینترنت و داشتن تعدادی از مهارت های آی تی است.

در تحصیلات آنلاین، دانشجویان هر وقت که بخواهند، به مواد ضبط شده کلاس درس آنلاین خود دسترسی دارند و این امر به آنها امکان مرور کردن ایده ها و دروس را می دهد. تعدادی از دانشجویان هم به این موضوع اشاره کرده اند که تعامل  یک به یک که بخشی از یادگیری آنلاین است، تعامل دانشجو-استاد را به سطح جدیدی رسانده و در آن، تمامی توجهات به یک دانشجو معطوف می شود و آموزش به این شیوه می تواند ارزشمند و منحصربه فرد باشد.

افزون بر این، تعدادی بر این باورند که تحصیلات آنلاین تا حد زیادی تحصیل را دسترس پذیر کرده و بنابراین به هدف "تحصیلات برای همه" جامه عمل پوشانده است. این هدف از دهه 1990 در محافل جهان مطرح بوده است. در حالی که تعداد زیادی از کشورهای دنیا به پیشرفت مهمی در زمینه ارائه تحصیلات پایه به شهروندان دست یافته اند، هنوز مردم زیادی به ویژه در نواحی دورافتاده به تحصیلات دسترسی ندارند.

با افزایش افراد در نواحی روستایی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تحصیلات آنلاین می تواند برای آخرین گروه شهروندان فاقد دسترسی مناسب به تحصیلات به کار رود و هدف چهارم توسعه پایدار سازمان ملل با موضوع برابری تحصیلی را محقق کند.

تحصیلات برای همه

بدون شک، با توسعه بیشتر فناوری و عمیق تر شدن مفهوم جهانی تحصیلات برای همه، پتانسیل تحصیلات آنلاین مکمل تحصیلات سنتی خواهد بود.

به جای نگران بودن درباره این که آیا تحصیلات آنلاین می تواند به اندازه فرمت های سنتی تر خوب عمل کند یا خیر، شاید بهتر است بر روی این موضوع متمرکز شد که چگونه می توان از تحصیلات آنلاین برای ارائه آموزش کیفی برای مردم سراسر جهان به ویژه افراد فقیر بهره برد.

این مسئولیت ساده ای نیست زیرا تحصیلات آنلاین به قانون گذاری نیاز دارد و این امر با در نظر گرفتن ابعاد بین المللی آن پیچیده تر می شود.

باید گفت موانع پیش رو واقعی هستند اما می توان بر آن ها غلبه کرد و تحصیلات آنلاین، فرصت بی نظیری برای ارائه تحصیلات برای همه مردم در اختیار می گذارد.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا