تلاش روسیه برای حفظ نژاد پلنگ برفی

وزارت منابع طبیعی روسیه در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که در نظر دارد با همکاری دادستانی این کشور و پلیس بین الملل ، فرد یا افرادی را که اقدام به کشتن یکی از گونه های نادر و در معرض خطر انقراض از پلنگ های این کشور کرده اند ، تحت تعقیب قانونی قرار دهد . به اعتقاد کارشناسان احتمالا یکی از اتباع روسیه اقدام به این شکار غیر قانونی کرده است .

پلنگ برفی که با نام اونس ounce نیز شناخته می شود ، گونه ای منحصر به فرد از گربه سانان موبلند محسوب می شود که در کوهستان های آسیای مرکزی زندگی می کند . این گونه جانوری در خطر انقراض قرار داشته و بر اساس آمار های رسمی تخمین زده می شود که در حال حاضر تعداد 3 هزار و 500 تا حداکثر 7 هزار قلاده از این نوع گربه سان در دنیا وجود داشته باشد . این موضوع سبب شده است تا نام این گونه جانوری در فهرست قرمز سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت IUCN (International Union for Conservation of Nature)  قرار گرفته و دولت روسیه در تلاش است تا از انقراض این جانور بومی آسیای مرکزی جلوگیری کند .

موضوع پیگیری شکار غیر قانونی این نوع از گربه سانان زمانی بازتاب پیدا کرد که چندی پیش در فضای مجازی تصاویر یک شکارچی در کنار پلنگ برفی تیر خورده ای منتشر شد که خون زیادی از وی رفته و برف ها و اعضای بدن این جانور را پوشانده بود . این تصویر از طریق اعضای یکی از شبکه های اجتماعی برای سرگئی دونسکوی Sergey Donskoy وزیر منابع طبیعی روسیه فرستاده شده و کارشناسان پس از بررسی تصویر فوق به این نتیجه رسیدند که این تصویر در یکی از کشور های تاجیکستان یا قرقیزستان گرفته شده است . این موضوع سبب واکنش مقامات روسی به این مساله شده و وزیر منابع طبیعی شخصا در تلاش برای حفظ این نوع منحصر به فرد از پلنگ های آسیائی است .

در خاتمه وزیر منابع طبیعی روسیه اظهار امیدواری کرد که مقامات تاجیکستان و قرقیزستان در مسیر مبارزه با شکار این حیوانات و حفظ این گونه ارزشمند جانوری با روسیه همکاری کرده و شکارچی متخلف دستگیر شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا