آیا می توان در صنایع هوایی از موتورهای هیبریدی بهره گرفت؟

این سؤال در وب سایت Quora مطرح شده، و می توانید پاسخ «تام فاریر» از خلبانان ارشد بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا را در ادامه مطالعه کنید.

هر روز شاهد ایده های نوینی در زمینه کاربرد سیستم های پیشران الکتریکی در صنعت هوانوردی هستیم. در این زمینه می توان به پرواز موفقیت آمیز «سولار ایمپالس 2» به دور دنیا اشاره کرد که صرفاً با نیروی خورشیدی و با هدف ترویج انرژی های پاک صورت گرفت، اشاره کرد:

 

hybrid-aircraft-1

 

 

در همین راستا می توان به هواپیماهایی با موتورهای الکتریکی اشاره کرد که به جای انرژی خورشید، به توان باتری تعبیه شده در آنها متکی هستند. در این مورد می شود از Electra One نام برد:

 

hybrid-aircraft-2

 

 

ضمن اینکه کمپانی مطرحی همچون ایرباس نیز برای اولین بار از هواپیمای تمام الکتریکی مفهومی E-Fan در نمایشگاه هوایی فارنبورو در سال 2014 به نمایش گذاشته شد. این محصول قرار است در سال 2017 به صورت رسمی رونمایی گردد.

 

hybrid-aircraft-3

 

 

در همین حال، سیستم های پیشران «روتور باز» یا «پراپ فن» که از موتورهای توربوشفت استفاده می کنند نیز از نظر امکان کاهش آلاینده های محیطی و صدای تولید شده، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند؛ طبق نظر کارشناسان می توان آرایشی ترکیبی از موتور الکتریکی و سوختی را برای حرکت بهینه تر هواپیماها نیز به کار گرفت.

 

hybrid-aircraft-5

 

 

اما علاوه بر مسئله مهم بُرد کوتاه موتورهای الکتریکی، مشکل اساسی تری در پیشران های الکتریکی وجود دارد. این نوع پیشران ها نمی توانند نیروی گشتاور مورد نیاز برای بلند شدن و اوج گرفتن را فراهم سازند.

همان طور که می دانید رابطه بین گشتاور و توان شفت بر اساس سرعت دورانی سیستم، رابطه ای خطی است. با این حساب در سرعت های بالا مشکل خاصی به وجود نمی آید، اما زمانی که بخواهیم پاسخ سریع و آنی دریافت کنیم یا نیاز به مانورهای سریع و تغییر جهت چابک داشته باشیم، سیستم به خوبی عمل نخواهد کرد.

 

hybrid-aircraft-4

 

 

طبق نظر کارشناسان، موتورهای الکتریکی در هواپیماهای مسافربری یا باربری غول آسا برای کمک به پرواز در حالت کروز (پرواز با سرعت ثابت در ارتفاع مشخص و مسیر مستقیم) کاملاً سودمند خواهند بود، اما به جز این حالت یعنی در مراحل بلند شدن یا فرود آمدن و تغییر مسیر، نیاز به موتورهای سوختی قدرتمند وجود خواهد داشت.

به گزارش دیجیاتو،به هر حال، احتمالاً هواپیماهای هیبریدی آینده هم از موتور توربوجت/توربوپراپ برخوردار هستند و هم مجهز به پیشران های الکتریکی خواهند بود تا آلایندگی آنها کاهش یابد. همچنین می توان موتورهایی پره دار برای آنها تعبیه کرد تا در زمانی که پیشران الکتریکی از مدار خارج است، چرخش پره ها بتواند باتری ها را شارژ نماید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا