آخرین بوگاتی می آید

آخرین عضو خانواده بوگاتی

بوگاتی در نمایشگاه خودروی ژنو امسال با یک محصول ماورای تصور ظاهر شد: بوگاتی شیرون. این خودرو مجموعه ای از «ترین»ها را یدک می کشد: قدرتمندترین، سریعترین، لوکس ترین و اختصاصی ترین ابرخودروی اسپرت تولید شده در دنیا. این مدل آخرین عضو از خانواده بوگاتی ها به شمار می آید و درحالی برنامه تولید انبوه و البته محدود آن آغاز شده که نگاهی به جزئیات گویای پوست اندازی در ایستگاه آخر بوگاتی و رونمایی از یک خودروی کاملا متفاوت است.

پرونده بوگاتی افسانه ای در یک شهر بسیار کوچک و آرام فرانسه یعنی «مولشیم» بسته می شود، جایی که گروهی از زبده ترین مهندسان عرصه طراحی و ساخت خودرو تمام نبوغ و خلاقیت خود را برای ارایه یکی از ماندگارترین خودروهای تاریخ به کار می گیرند.

آخرین بوگاتی از همه جهات قابل احترام است. نگاهی به جزئیات فنی این خودرو نشان از آن دارد که یک هیولای جدید اما ظریف وارد جاده ها می شود. بوگاتی شیرون قدرت خیره کننده 1500 اسب بخاری دارد. این رکورد قابل توجه در کنار توجهات جدی که به جزئیات فنی و ساختاری شده، آن را در صف نخست برترین خودروهای تاریخ قرار داده است.

بوگاتی حداکثر سرعت این خودرو را در 420 کیلومتری بر ساعت محدود کرده است تا حداقل بتوان از آن در جاده ها استفاده کرد.

فقط 500 دستگاه

خودروهایی از این دست آنقدر جذاب و خاص هستند که حتی اگر شمار زیادی از آنها ساخته شود باز هم در اذهان علاقمندان به این صنعت باقی خواهند ماند اما بوگاتی برای جاودانه کردن شیرون دست به هر کاری زده است. تولید تنها 500 دستگاه از این محصول اوج ابتکارعمل مدیران بوگاتی بوده است. آنها به «استثنا» بودن توجه زیادی دارند. نتیجه این نگرش قیمت نجومی لوکس ترین خودروی اسپرت دنیاست: 2.4 میلیون یورو. اما تنها به نظر می رسد که این رقم بالاست و کمتر کسی توان خرید آن را دارد با این حال کافی است سری به آمار و ارقام ارایه شده از سوی بوگاتی بزنیم. این شرکت اعلام کرده که سفارش ساخت یک سوم از کل این مجموعه را دریافت کرده است و جالب اینجاست که نخستین بوگاتی شیرون در پاییز امسال به خریدارانش تحویل داده خواهد شد.

آخرین بوگاتی از همه جهات قابل احترام است. نگاهی به جزئیات فنی این خودرو نشان از آن دارد که یک هیولای جدید اما ظریف وارد جاده ها می شود. بوگاتی شیرون قدرت خیره کننده 1500 اسب بخاری دارد

وولفگانگ دورمر رئیس گروه خودروسازی بوگاتی می گوید: انسانها یک میل درونی برای عبور از مرزها و ثبت رکوردهای جدید دارند. طی کردن 100 متر آن هم سریعتر از قبل همواره در ذهن انسان بوده است، چه بدون خودرو و چه سوار بر خودرو. حرکت با سرعت برق آسا در فضا و ورود به دنیاهای جدید الگوی ذهنی انسانها بوده و این همان فلسفه ای است که در بوگاتی هم دنبال می شود. او در مراسم معرفی بوگاتی شیرون این جملات را بر زبان آورد تا نشان دهد این برند فرانسوی دست به هر کاری زده تا «بهترین» را به دنیا معرفی کند.

خودرویی در کلاس ابراسپرتها

این خودرو در کلاس ابراسپرتها قرار می گیرد. این یعنی رقبای اندکی برای آن وجود دارد با این حال بوگاتی تلاش کرده که حتی همین رقبای اندک را با اختلافی زیاد شکست دهد. 1500 اسب بخار قدرت برای هیولایی که توانایی حرکت با سرعت 420 کیلومتر بر ساعت را دارد یک مجموعه حیرت انگیز را رقم می زند که تنها یک عامل می تواند ترس و دلهره را از سرنشینان آن به دور کند: بالا بودن ضریب ایمنی خودرو و این فاکتوری است در هرگوشه از این خودرو به وضوح دیده می شود.

موتور هشت لیتری 16 سیلندر این خودرو به شکل حرف W طراحی شده تا در یک جای محدود، توان لازم برای حرکت این خودرو را تأمین کند. این بخش یکی از ابتکارات دیدنی بوگاتی محسوب می شود. در این خودرو همه چیز خاص و سفارشی است، از تایرها گرفته که مختص بوگاتی طراحی شده اند تا شاسی که تنها برازنده این خودروست.

سیستم پیشرفته خنک سازی موتور

موتور غول پیکر چنین خودرویی با استفاده از پیشرفته ترین فناوریهای روز دنیا خنک نگه داشته می شود. مهندسان بوگاتی پس از مدتها بررسی و شبیه سازیهای رایانه ای به آنچه که می خواستند رسیدند. بیش از 60 هزار لیتر هوا در دقیقه در این موتور پمپاژ می شود. گذشته از آن پمپ مخصوص خنک کننده در هر دقیقه حدود 800 لیتر آب را در سراسر بخشهای موتور شناور می کند تا قلب داغ بوگاتی شیرون همواره خنک بماند. این اعداد در نوع خود بزرگ و تا حدی عجیب به نظر می رسند اما مهندسان بوگاتی می دانند که برای حفظ سلامت این خودرو راهی جز این نداشته اند.

بوگاتی شیرون به عنوان آخرین نسل از بوگاتی ها یکی از ماندگارترین محصولات این صنعت خواهد بود، خودرویی که به رغم مصرف نسبتا بالا و هزینه های سرسام آور مربوط به نگهداری اما در نوع یک فناوری جذاب و میخکوب کننده محسوب می شود.

منبع: netcarshow

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا