خاص ترین شاسی بلند دنیا اینجاست

در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی کارخانه ای متفاوت از بسیاری از کارخانه های دنیا وجود دارد. در این تأسیسات که به شرکت بریتانیایی بنتلی موتورز تعلق دارد یکی از پیشرفته ترین و گران قیمت ترین خودروهای شاسی بلند دنیا ساخته می شود. در واقع اینجا از «بنتایا» (Bentayga) صحبت می کنیم که مهمترین ویژگی آن دست ساز بودن آن است.

بنتایا از جهات مختلف یک خودروی خاص است. این محصول به عنوان نخستین بنتلی ساخته شده در خارج از خاک بریتانیا به حساب می آید. 

بنتلی موتورز که زیرمجموعه فولکس واگن آلمان به حساب می آید کارهای بزرگی در کارخانه منحصربفرد Wolfsburg HQ انجام داده است. محصولاتی که از این تأُسیسات خارج شده اند در زمره پیشرفته ترین و پرطرفدارترین خودروهای شاسی بلند دنیا محسوب می شوند. از Cayenne گرفته تا Q7 و Touareg تماما در این مکان سر هم شده اند. اما آنچه که این روزها ذهن و وقت مهندسان این کارخانه را درگیر خود کرده است چیزی نیست جز بنتایا، خودرویی در کلاس شاسی بلندها که نه در نگاه اول بلکه حتی پس از لحظات طولانی که خیره به آن شده اید باز هم آن را در مقام یک دستاورد خاص و دیدنی در صنعت خودروهای لوکس ستایش می کنید.

اعتبار دوباره برای بنتلی

بنتایا از جهات مختلف یک خودروی خاص است. این محصول به عنوان نخستین بنتلی ساخته شده در خارج از خاک بریتانیا به حساب می آید. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که بنتایا را می توان اعتباری دوباره برای بنتلی به شمار آورد. در این محصول می توان ترکیبی هنرمندانه از فلسفه ای با قدمت یک قرن و فناوریهای نوظهور را مشاهده کرد.

بنتلی نخستین بار در نمایشگاه سه سال پیش خودروی ژنو از نخستین بنتایای ساخته شده در دنیا رونمایی کرد و حالا که تنها سه سال از آن روزها می گذرد خط تولید این خودروی دست ساز با تلاش مهندسان این شرکت به فعالیت خود ادامه می دهد.

یک موتور قدرتمند 12 سیلندری

در زیر کاپوت بزرگ و کشیده این خودرو موتور 12 سیلندری دیده می شود. سایر بخشهای بدنه این خودرو به خصوص در قسمت عقب و دو سمت آن به طرز هنرمندانه ای به بیرون متمایل شده اند اما تا آن حد نبوده است که فکر کنیم با نوعی افراط مواجه شده ایم.

مهندسان بنتلی برای طراحی و ساخت این خودرو یک استراتژی مشخص را دنبال کرده اند: بنتایا باید سریعترین، لوکس ترین، قدرتمندترین، گرانترین و اختصاصی ترین شاسی بلند ساخته شده در دنیا باشد و اتفاقا همین هدف هم محقق شده است. پیتر گاست، مدیر پروژه بنتایا می گوید: خط تازه ای آغاز شده است. این یک شاسی بلند فوق لوکس محسوب می شود که برای غولهایی همچون لامبورگینی و رولزرویس دسته کمی از یک کابوس ندارد.

بنتایا موتور 12 سیلندری قدرتمند 600 اسب بخاری دارد اما یکی از کم سر و صداترین خودروهای جهان هم محسوب می شود. علاقمندان به این خودرو در آمریکا باید 185 هزار دلار برای خرید آن کنار بگذازند. یادمان باشد که این تنها شاسی بلند 12 سیلندر دنیاست که 600 اسب بخار قدرت دارد.

چرم گاوی مرغوب در فضای داخلی

وقتی وارد این خودرو می شوید بوی چرم گاوی مرغوب نخستین چیزی است که به نظر جذاب و دیدنی می آید. برای پوشش بخشهای مختلف فضای داخلی بنتایا از 14 قواره چرم کامل گاوی استفاده می شود حال آنکه برای Continental GT که یکی دیگر از محصولات معروف بنتلی محسوب می شود از 9 قواره استفاده می شود. تمامی این چرمها از گاوهای آلمانی به دست آمده اند. هر هفته حدود 5 هزار قواره از این چرم مرغوب وارد کارخانه می شود تا فضای داخل یکی از خاص ترین خودروهای حال حاضر دنیا را بپوشانند. آنهایی که در این کارخانه مشغول به کار هستند در نوع خود یک حرفه ای به تمام معنا محسوب می شوند. آنها تنها در 5 ساعت یک فرمان بنتایا را با چرم گاوی می پوشانند. این کار برای هر صندلی خودرو 37 ساعت زمان می برد.

کمی آن طرف تر، گروهی دیگر از مهندسان در حال سر هم کردن موتور این خودرو هستند. آنها توربوشارژها، محورها، پیستونها، سیلندرها و سایر بخشهای ظریف موتور بنتایا را با دقتی ماورای تصور سر هم می کنند.

همه چیز خاص و ظریف است

این خودرو شتاب خیره کننده ای دارد. با در نظر گرفتن اینکه بنتایا در کلاس خودروهای شاسی بلند قرار دارد به رکورد 4.1 ثانیه برای صفر تا 100 آن دقت کنید. محصول جدید بنتلی تا 300 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد.

اگر قرار باشد بنتایا یک خودروی کاملا منحصربفرد باشد پس باید تمامی بخشهای کوچک و بزرگ آن خاص باشند حتی روکش چوبی بخشهای داخلی. بدین منظور متخصصان بنتلی به سراغ تولیدکنندگان این روکشها در سراسر جهان از میلان تا لندن و والنسیا در اسپانیا رفته تا بهترین را برای بنتایا انتخاب کنند. آنها از فناوری لیزری برای برش بسیار دقیق روکشها استفاده می کنند تا همه چیز در کنار هم با ظرافت کامل سوار شوند.

ابتکار عمل مهندسان بنتلی به یکی از نوآوریهای دیدنی در صنعت خودروسازی منجر شده است. بنتایا قطعا تا سالهای طولانی به عنوان یکی از نقاط عطف این صنعت در اذهان باقی خواهد ماند.

منبع: carmagazine

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا