ایران در جراحی اندومتریوز جزء کشورهای پیشرفته دنیا است

به گزارش پژوهشگاه ابن سینا، دکترشاهین خزعلی که سرپرستی تیم جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته و رییس کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا را برعهده دارد، افزود: ابداع سیستم جدید نمره دهی برای شدت بیماری اندومتریوز، بررسی اثر جراحی لاپاروسکوپی کیست های تخمدانی روی ذخیره تخمدان و تاثیر آن در باروری آینده فرد، از جمله تحقیقات پژوهشگاه ابن سینا است.
وی همچنین طراحی بانک اطلاعاتی اندومتریوز بر مبنای علائم و شدت آن در بیماران و ارزیابی پاسخ به درمان جراحی های لاپاروسکوپی در آنها را از دیگر تحقیقاتی ذکر کرد که در پژوهشگاه ابن سینا برای خدمت رسانی بهتر به بیماران مبتلا به اندومتریوز انجام شده است. 
خزعلی، شیوع بیماری اندومتریوز را در بین زنان در سنین باروری بین 3 تا 10 درصد اعلام کرد و درباره میزان شیوع آن در ایران گفت: پیش بینی می شود حدود 3 میلیون بیمار مبتلا به اندومتریوز در کشور وجود داشته باشد.
وی ادامه داد که بیشتر این افراد بیماری خفیف یا متوسط دارند که اغلب یا نیازی به درمان ندارند یا به درمان های دارویی پاسخ می دهند.

** برگزاری نخستین کنگره بین المللی با متخصصان 5 کشور خارجی 
خزعلی گفت: نخستین کنگره بین المللی و سومین کنگره کشوری اندومتریوز و جراحی های کم تهاجمی زنان با حضور متخصصان و جراحانی از پنج کشور دنیا، آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
وی، افزود: معرفی پیشرفت های کشورمان در زمینه تشخیص و درمان بیماری اندومتریوز، تبادل تجربه و تخصص بین جراحان بین المللی و متخصصان کشورمان ، آموزش و اطلاع رسانی درباره جدیدترین مقالات علمی و دانش جراحی اندومتریوز از اهداف مهم آن به شمار می رود.
به گفته دکتر خزعلی، در این کنگره 18 جراح و متخصص از کشورهای انگلیس، ایتالیا، پرتغال و یونان حضور خواهند داشت.
وی برخی از نشست های تخصصی این کنگره را شامل نشست تخصصی جراحی اندومتریوز، هیسترسکوپی و میومکتومی ، سرطان های زنان، مشکلات ادراری ناشی از اندومتریوز، نازایی و اندومتریوز و کارگاه های آموزشی درباره استفاده از اولتراسوند Ultrasound در جراحی های کم تهاجمی ، بخیه در لاپاراسکوپی و سرطان های زنان عنوان کرد.
خزعلی با اشاره به اینکه اندومتریوز از جمله بیماری های زنان است که به جز باروری، زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را هم تحت الشعاع قرار می دهد، بیان کرد: دردهای لگنی قاعدگی و ناباروری از مهمترین عارضه های همراه با اندومتریوز هستند. 
وی ادامه داد که این دردها ممکن است افراد را به مصرف مداوم مسکن های ضد التهاب خوراکی مجبور کند یا در مواردی فرد را به جهت دریافت مسکن های تزریقی قویتر و حتی مخدرها به بیمارستان و مراکز درمانی بکشاند. مزمن بودن این دردها علائم روانی از جمله بی خوابی، اختلالات اضطرابی ، تحریک پذیری و در مواردی افسردگی را موجب می شود.
بیماری اندومتریوز با حضور بافت نابجای جدار داخلی رحم در سایر قسمت های حفره لگن به ویژه اطراف تخمدان ها ، لوله های فالوپ ، روده و در مواردی مثانه تعریف می شود و این بیماری عموما با درد شدید و دوره ای که عموما در دوره قاعدگی شدت می گیرند و نیز علائم گوارشی نظیر نفخ شکمی، یبوست یا اسهال و گاهی خونریزی گوارشی همراه است .
نخستین کنگره بین المللی و سومین کنگره کشوری اندومتریوز و جراحی های تهاجمی زنان چهارم تا ششم آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا