ضرورت اختصاص یارانه برای ورود خودروهای برقی به کلانشهرها

تخمین زده می‌شود منابع فسیلی موجود تا مدت 50 سال به پایان برسد. امروزه اکثر سوخت های فسیلی توسط خودروها مصرف می شوند. پیش بینی می شود تعداد خودروها در جهان طی 50 سال آینده از 700 میلیون به 2/5 میلیارد برسد بنابراین روش‌های بهبود اقتصادی سوخت و استفاده از خودروهای الکتریکی و ترکیبی یا هیبریدی(برقی- احتراقی، برقی- پیل سوختی، برقی- خورشیدی و…) مورد توجه همه کشورها قرار گرفته است.

خودروهای الکتریکی ترکیبی( دارای دو یا چند منبع قدرت- هیبریدی) به طور یکپارچه، دو یا چند منبع توان را در یک عامل محرک ترکیب کرده و در سیستم حرکتی خود استفاده می کنند. در خودروهای هیبرید پیل سوختی، پیل سوختی جایگزین موتور احتراقی شده و به جای سوخت های رایج از هیدروژن بهره می گیرد و در نتیجه در عین تولید انرژی الکتریکی، هیچ نوع آلایندگی ایجاد نمی کند.

هم اکنون پیل سوختی به عنوان یک فناوری امید بخش که انرژی شیمیایی هیدروژن و اکسیژن را بدون احتراق به الکتریسته تبدیل می کند، به طور گسترده با هدف افزایش توان خروجی، کاهش هزینه و افزایش طول عمر، در کاربردهای گسترده تحت مطالعه است. معمولا به دلیل دینامیک کند پیل سوختی، ترکیب باتری- پیل سوختی یا پیل سوختی- باتری- خازن در خودروهای هیبرید در نظر گرفته می شود.

اغلب در خودروهای الکتریکی- ترکیبی، مبدل های قدرت به طور وسیع به منظور تولید، توزیع و استفاده از انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند تا توان لازم در سطوح ولتاژ متفاوت الکتروموتورهای جریان مستقیم و جریان متناوب را فراهم آورند. اکثر بارها نیز به صورت مبدل های الکترونیک قدرت و درایوهای موتور الکتریکی هستند بنابراین در این خودروها، مبدل های مختلف جمع شده اند و یک سیستم چند مبدله پیچیده را تشکیل داده اند.

تخمین زده می‌شود منابع فسیلی موجود تا مدت 50 سال به پایان برسد. امروزه اکثر سوخت های فسیلی توسط خودروها مصرف می شوند. پیش بینی می شود تعداد خودروها در جهان طی 50 سال آینده از 700 میلیون به 2/5 میلیارد برسد

در کنار این سیستم چند مبدله پیچیده، منابع ذخایر انرژی با مشخصه های اصلی مانند چگالی انرژی، توان، طول عمر، هزینه و نگهداری و همچنین ساختار، نوع اتصال و بهره برداری، دینامیک و پایدری آنها، مساله را پیچیده تر و عملکرد سیستم را غیر خطی تر می کند.

در این بین مدیریت انرژی خودروهای هیبرید فناوری مهمی است که می تواند با استفاده از تئوری کنترل غیر خطی، سهم توان بین سیستم پیل سوختی و منابع انرژی کمک را مشخص و کارایی منابع تولید را تضمین کند.

امروزه این فناوری هایتک تنها در انحصار چند کشور پیشرفته دنیاست. خوشبختانه اهمیت این موضوع باعث شد دولت بودجه‌ای هرچند اندک به این امر اختصاص بدهد و کشور ما نیز با تلاش محققان دانشگاه خواجه نصیر کشور به چنین فناوری دست پیدا کنیم.

واکاوی محدودیت های اجرا چنین طرحی، خبرنگار سینا پرس را بر آن داشت تا گفت و گویی با محمد حسن نجفی قدسی، همکار پژوهشی خودروی هیبرید برقی- پیل سوختی دانشگاه خواجه نصیر انجام دهد.

وی در این خصوص گفت: هم اکنون این نوع خودرو به دلیل گران بودن پیل سوختی در دنیا به تولید انبوه نمی رسد؛ قیمت چنین خودرویی بیش از یک میلیارد تومان است بنابراین تولید آن برای مصرف کننده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست مگر اینکه مساله مالی آن برای او مطرح نباشد. شاید تاکنون در تمام دنیا تنها 100 خودرو ساخته شده باشد.

وی افزود: هرچند تولید این خودرو مقرون به صرفه نیست و ما فقط به دنبال دست یابی به فناوری این نوع محصول بوده‌ایم اما تولید خوردوهای برقی این نوع محصول بسیار ارزان تر است و برای تولید انبوه نیاز به حمایت های دولتی دارد؛ هزینه خودروی برقی 20تا 50 درصد گران تر از خودروهای معمولی است.

وی بیان کرد: دولت در مرحله اول باید مانند کشورهای اروپایی برای صاحبان خودروهای برقی یارانه اختصاص دهد. در کشورهای پیشرو اروپایی، برق مصرفی خودروهای الکتریکی رایگان است و جایگاه هایی نیز برای شارژ این نوع خودروها در نظر گرفته شده است؛ صاحبان این خودروها می توانند حین خرید و دیدن سینما و… خودرویشان را رایگان شارژ کنند.

نجفی قدسی اظهار کرد: دولت ایران نیز باید مانند کشورهای اروپایی به صاحبان این خودروها یارانه اختصاص دهد زیرا خسارت اقتصادی دولت ها به دلیل بیماری افراد بر اساس آلودگی ها به مراتب بیشتر از این یارانه ای است که باید به خودروهای برقی اختصاص دهند.

وی گفت: جدا از بحث انرژی، معنوی و اخلاقی که باید برای حیات انسان ها ارزش قائل شویم، طبق محاسبه های انجام شده ، خسارت بیمارستان های ایران بابت معالجه بیمارانی که صرفا به خاطر آلودگی هوا بیمار شده بیش از 10 هزار میلیارد بوده (بنابر اعلام بانک جهانی) که این میزان خسارت به دلیل تعطیلی اداره ها و مراکز دولتی 2 برابر افزایش یافته است؛ میزان هزینه اختصاص این یارانه یک پنجم خسارت ناشی از آلودگی هوا است.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا