بازسازی چهره زن دو هزار ساله به کمک فناوری های مدرن

تیمی از پژوهشگران شامل باستان شناسان، یک متخصص تصویر سازی، یک مصر شناس و یک مجسمه ساز در پروژه ای مشترک موفق شدند چهره یک زن مومیائی شده متعلق به مصر باستان را که جمجمه وی در مجموعه انبار دانشگاه ملبورن نگهداری می شد؛ باز سازی کنند.

بررسی های کارشناسان نشان می دهد که با توجه به نحوه پوشش نوارهای مومیائی و سبک به کار رفته در آن، این مومیائی حدود 2 هزار سال پیش تهیه شده است. اعضای این تیم تحقیقاتی با انجام تصویر برداری سی تی اسکن از این جمجمه مشخص شد که استخوان های وی سالم بوده و این زن مصری دو عدد از دندان های خود را در طول زندگی اش از دست داده بود.

به کمک تصویر برداری های انجام شده، پژوهشگران توانستند ابعاد دقیق جمجمه این مومیائی را محاسبه کرده و دریافتند که صاحب این جمجمه یک زن مصری بوده که حداکثر در بیست و پنج سالگی در گذشته است. در ادامه با کمک چاپکرهای سه بعدی یک نمونه از جمجمه فوق ساخته شد.

در همین رابطه وارشا پیلبرو متخصص انسان شناسی زیستی از دانشگاه ملبورن که در این مطالعات حضور داشت اعلام کرد: ما در پژوهش های خود دریافتیم که بخش فوقانی جمجمه این زن بسیار نازک بوده و دارای خلل و فرج بسیار زیادی است.  این عارضه می تواند بر اثر ابتلا به بیماری مالاریا یا کرم پهن به وجود بیاید.

گفتنی است به طور دقیق مشخص نیست که این مومیائی چگونه به استرالیا آمده و در انبار دانشگاه ملبورن نگهداری می شود اما کارشناسان احتمال می دهند این سر مومیائی شده احتمالا در اوایل قرن بیستم میلادی و به همراه مجموعه آثار باستانی فردی به نام فردریک وود جونز به دانشگاه ملبورن منتقل شده باشد.