بررسی مدارک علمی برنده جایزه «کاظمی آشتیانی» در پایگاه‌های استنادی دنیا

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، همزمان با هفدهمین جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان و اعطای «جایزه دکتر کاظمی» به هانس کلورز، استاد ژنتیک مولکولی، بخش علم سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی مدارک علمی وی را در بزرگترین پایگاه‌های استنادی بررسی کرده است.

بر این اساس،  تعداد مدارک علمی هانس کلورز در پایگاه اسکوپوس که از سال 1985 نمایه شده، برابر با 506 مدرک بوده است که میانگین رشد تولیدات علمی وی در این بازه زمانی 27.05 درصد بوده و به طور متوسط تعداد مدارک علمی منتشر شده در هر سال به میزان 15.77 بوده است.

اگرچه مدارک مختلفی در حوزه‌های پزشکی، ایمونولوژی، میکروب شناسی و علوم اعصاب از سوی هانس کلورز منتشر شده است، اما بیشترین حوزه موضوعی که وی در آن فعالیت کرده، حوزه ژنتیک بیوشیمی و بیولوژی مولکولی با انتشار  314 مدرک علمی است.

با توجه به میزان استنادات دریافتی و استفاده سایر محققان از دانش این محقق برجسته از طریق  مدارک منتشر شده توسط وی، تعداد کل استنادات دریافتی مدارک کلورز برابر 69 هزار و 737 مورد بوده که با توجه به عدد مدارک علمی منتشر شده، متوسط استناد به هر مدرک او برابر با 137.82 بوده است.

پر استنادترین مقاله هانس کلورز مقاله‌ای است با عنوان “Activation of β-Catenin-Tcf Signaling in Colon Cancer by Mutations in β-Catenin or APC” که در سال 1997 در نشریه Science منتشر شده و 2814 استناد دریافت کرده است.

بر اساس شاخص هرش که نشانگرکمیت و کیفیت آثار یک محقق است، دکتر کلورز دارای شاخص 131 است. این موضوع  بیانگر این است که وی 131 مدرک منتشر کرده‌ است که حداقل 131 استناد دریافت کرده است.

اگرچه مدارک علمی کلورز در نشریات مختلف علمی دنیا منتشر شده‌اند، اما سه مجله معتبر علمی Cell، Nature و EMBO Journal با مجموع انتشار 84 عنوان مقاله بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، «جایزه دکتر کاظمی» هر سالانه به دانشمندی اعطا می‌شود که پیشرفت‌ قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته است.

مراسم افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان، روز چهارشنبه، 10 شهریور ماه با تقدیر از 8 محقق داخلی و بین‌المللی و اعطای جایزه «کاظمی آشتیانی» به دکتر کلورز ، محقق هلندی در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد؛ این جشنواره روز جمعه، 12 شهریورماه به کار خود پایان می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا