انفجار در سکوی پرتاب

ساعت 9 صبح به‌وقت شرقی آمریکا (13:00 به‌وقت جهانی) روز پنج‌شنبه انفجار عظیمی در مجموعه پرتابی شماره 40 پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا اتفاق افتاد که از کیلومترها دورتر می‌شد آن را احساس کرد و بلافاصله شعله‌های آتش و ستون عظیمی از دود از این سکوی پرتاب به هوا برخاست.

دلیل این حادثه انفجار یک موشک فالکن -9 متعلق به شرکت اسپیس ایکس بود که بر دماغه خود ماهواره آموس – 6 AMOS – 6)) را سوار داشت.

این موشک قرار بود پس‌فردا (سوم سپتامبر) به فضا پرتاب شود. مسئولان اسپیس ایکس در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کردند که این حادثه دریکی از مراحل آزمون رایج پیش از پرتاب اتفاق افتاده است و باوجوداینکه موشک و محموله آن از بین رفته‌اند اما این حادثه آسیب جانی به همراه نداشته است.

مطابق معمول پرتاب‌های اسپیس ایکس، پیش از پرتاب هر موشک آزمون‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها آزمون سوخت پایدار موتور اولیه است. در این آزمون که معمولاً یک یا دو روز پیش‌ازتاریخ پرتاب اصلی و برای همه پرتاب‌های فالکن – 9 صورت می‌گیرد. موتور مرحله نخست و طبقه اول پرتابگر برای مدت کوتاهی روشن می‌کنند تا از صحت عملکرد بخش‌های مختلف موتور مرحله اول اطمینان پیدا کنند.

لحظه انفجار فالکون – 9 

مرحله اول موشک‌های فالکن را 9 موتور مرلین تشکیل می‌دهند که وظیفه غلبه بر گرانش را بر عهده دارند. طبقه دوم تنها از یک موتور برخوردار است تا بتواند محموله را به مدار نهایی خود وارد کند.

هنوز جزییات دلیلی که منجر به چنین رویدادی شد مشخص نیست. ایلان ماسک نیز در حساب توییتری خود ضمن تأکید بر نامعلوم بودن علت اصلی حادثه ریشه آن را در نقصی در نزدیکی مخزن اکسیژن در نزدیکی طبقه دوم موشک اعلام کرد.

اسپیس ایکس سابقه درخشانی در پرتاب‌های موشک فالکن – 9 داشته است و تاکنون این دومین شکست آن‌ها در پرتاب به شمار می‌رود. پیش‌تر در جریان پرتاب یکی از کپسول‌های دراگون به مقصد ایستگاه بین‌المللی فضایی بود که هنگام پرتاب فالکن – 9 منفجر شد و اسپیس ایکس پس از عیب‌یابی اصلاحات متعددی را بر سیستم خود انجام داد تا دوباره پروازهای خود به سمت ایستگاه را از سر بگیرد.

این موشک فالکن – 9 قرار بود محموله‌ای به نام آموس – 6 را به مدار زمین ببرد. این ماهواره در اصل متعلق به صنایع فضایی اسراییل بود که ماهواره‌ای چندمنظوره مخابراتی به شمار می‌رفت؛ اما این ماهواره قرار بود به چند مشتری دیگر نیز سرویس‌های ویژه‌ای را اعطا کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فیس بوک بود.

مارک زاکربرگ سال گذشته اعلام کرده بود که فیس بوک در توافقی با این پروژه بخش‌هایی به این ماهواره افزوده خواهد شد که نخستین گام در راه اجرایی کردن پروژه اینترنت رایگان فیس بوک به شمار می‌رود. قرار بود با کمک این ماهواره فیس بوک طرح اینترنت رایگان خود برای دسترسی حداقلی به اینترنت به‌صورت رایگان برای مناطق مختلفی از جهان را آغاز کند.

دقایقی بعدازاین انفجار مارک زاگربرگ که در آفریقا به سر می‌برد در فیس بوک خود نوشت از شنیدن این خبر و از اینکه پروژه ارتباطی ماهواره‌ای او به این شکل به شکست انجامیده ناامید شده است اما بر تعهد خود برای ایجاد ارتباط مؤثر اینترنتی در قالب طرح‌های دیگر و پروژه‌های دیگر و آینده تأکید کرده است.

این حادثه روزی تلخ را برای فیس‌بوک و اسپیس‌ایکس رقم زد.

پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا