تامین 30 درصد از گاز کشور در زاگرس جنوبی

دكتر غلامحسين منتظری در ابتدای این نشست گفت: ماموریت اصلی شركت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، تولید گاز و نفت بوده، اما عمده محصول این شرکت گاز است. ضمن اینکه، در سال جاری برنامه تولید و عرضه روزانه 209 میلیون مترمکعب گاز در 4 ماهه سرد سال را از میادین این منطقه داریم.

وی با اشاره به اینکه تمامی پرسنلی که در این مجموعه فعالیت می کنند بالغ بر 5هزار و 300 نفر هستند، گفت: ظرفیت تولید گاز از میادین این حوزه 225 میلیون متر مکعب گاز که معادل تولید 9 فاز پارس جنوبی است.

منتظری اظهار کرد: هم اینک روزانه 90 میلیون مترمکعب گاز از میدان نار و کنگان، 80 میلیون مترمکعب از میدان پارسیان، 44 میلیون مترمکعب از میادین آغار و دالان و 5/8 میلیون مترمکعب گاز از میدان سرخون و گشوی جنوبی تولید می‌کنیم، که گاز تولیدی از این میدان به پالایشگاه گاز بندرعباس که متعلق به شرکت ملی گاز است، ارسال می شود.

وی ادامه داد: در میدان سروستان و سعادت آباد هم روزانه 6 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کنیم که محصول تولیدی برای پالایش به پالایشگاه شیراز ارسال می‌شود.

جایگاه استراتژیک شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

وی گفت: میادین حوزه زاگرس جنوبی در شش ماهه اخیر حدود 27 میلیارد مترمکعب گاز و 6/8 میلیون بشکه میعانات گازی تولید کرده‌اند که میعانات استحصالی به شیراز و پالایشگاه فجر جم ارسال شده است.

مديرعامل شركت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با بیان اینکه استان فارس با داشتن 29 شهرستان و تعداد زیادی روستا، روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند گفت: این در حالیست که توان تولیدی این شرکت روزانه نزدیک 225 میلیون مترمکعب گاز است. از این بابت این شرکت در مجموعه وزارت نفت از جایگاه استراتژیک بالایی برخوردار است.

به گفته منتظری، در 5 سال آینده طرح توسعه میادین گازی دی، سپیدزاخور، سفید باغون، هالیگان، گردان، خارتنگ، پاژن و مدار به همراه میدان نفتی خشت در این حوزه اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: 45 حلقه چاه در میدان تابناک در حوزه پارسیان حفر کرده‌ایم و موفق شده‌ایم روزانه 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز از این میدان تولید کنیم و به پالایشگاه پارسیان ارسال کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی عنوان کرد: درمنطقه وراوی و پارسیان که روزانه حدود 7 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود، اخیرا با تغییر آرایش خطوط لوله‌های جریانی چاه‌ها و بررسی‌های فنی موفق شده‌ایم ظرفیت تولید این میدان را یک تا 5/1 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین با تزریق آب شور تولیدی از میدان سرخون و گشوی جنوبی به چاه شماره 8 این میدان ضمن حفاظت از محیط زیست به ازدیاد برداشت از این حوزه کمک کرده‌ایم.

منتظری ادامه داد: ظرفیت تولید میدان سرخون قبلاً حدود 17 میلیون مترمکعب گاز در روز بود که طی سال‌های اخیر به حدود 8 میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است و بنا داریم با مطالعه جدید توسط یک شرکت خارجی برنامه ازدیاد برداشت از سرخون را اجرا کنیم.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در میدان آغار و دالان اشاره کرد و گفت: میدان گازی آغار که در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد، دارای 13 حلقه چاه تولیدی است که روزانه 23 میلیون مترمکعب گاز و 4200 بشکه میعانات گازی تولید می‌کند. در میدان دالان هم که در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی شیراز مستقر است، روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز و 5600 بشکه میعانات گازی از 13 حلقه چاه موجود در این میدان تولید می‌شود.

منتظری در ادامه گفت: کارشناسان داخلی شاغل در این شرکت موفق شده‌اند در دوران تحریم، بیشتر نیازهای درون چاهی و سرچاهی میادین مذکور را طراحی و تولید کنند و اکنون اغلب تجهیزات فنی مورد مصرف در میادین زاگرس جنوبی کاملاً ایرانی هستند.

بر اساس این گزارش، ستاد این شرکت در شهر شیراز است و در حال حاضر این شرکت دارای پنج منطقه عملیاتی نار و کنگان، آغار و دالان، پارسیان، سرخون و گشوی جنوبی، سروستان و سعادت‌آباد و شامل 9 میدان گازی آغار، دالان، نار، کنگان، سرخون، تابناک، هما، وراوی و شانول و دو میدان نفتی سعادت‌آباد و سروستان است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که با تولید بیش از 225 میلیون مترمکعب گاز در روز بیش از 30 درصد از گاز کشور را تأمین می‌کند.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا