شروع رسمی سلطه‌ی انسان بر زمین؛ دانشمندان آغاز عصر زمین‌شناسی جدید را اعلام کردند!

این کارشناسان گروهی متشکل از ۳۵ نفر هستند که برای رسمی کردن دوره آنتروپوسن فعالیت می‌کنند.

تیمی بین‌المللی از محققان می‌گویند می‌توانیم آغاز دوره آتروپوسن را رسما اعلام کنیم. آنها عنوان می‌کنند که تاریخ شروعش باید سال ۱۹۵۰ باشد؛ یعنی مصادف با زمانی که آزمایش‌های هسته‌ای لایه‌ی جدیدی در سطح زمین ایجاد کردند.

اهمیت آنتروپوسن در این است که مسیر متفاوتی برای سیستم زمین ایجاد می‌کند که قطعا ما در آن نقش داریم.

اگر بخواهیم یک دوره زمین‌شناسی جدید را تعریف کنیم، به این سادگی نیست که صرفا تمام تغییراتی را که انسان‌ها در زندگی روی زمین به بار آورده‌اند، فهرست کنیم. برای اینکه شروع یک دوره جدید زمین‌شناسی را اعلام کنیم، انسان‌ها باید تاثیر زمین‌شناسی بسیار بزرگی ایجاد کنند. این تاثیر زمین‌شناسی باید جهانی و به اندازه کافی مهم باشد تا بتوان آن را در رکوردهای زمین‌شناسی آینده به وضوح توصیف کرد.

مثلا ۶۶ میلیون سال پیش وقتی که یک شهاب‌سنگ به زمین برخورد کرد و دایناسورها نابود شدند، حجم بسیار عظیمی از فلز ایریدیوم کل سیاره زمین را پوشاند و یک وضعیت زمین‌شناسی متمایز را برای رخدادی به وجود آورد که برای همیشه جهان را تغییر داد. در زمان حال هم اصرار بشر برای بازی کردن با سلاح‌های هسته‌ای طی ۷۰ سال گذشته، به اندازه‌ی کافی مواد رادیواکتیو ایجاد کرده که لایه جدیدی در زمین تشکیل شود.

اگر پیشنهاد این گروه برای آغاز دوره جدید توسط «کمیسیون بین‌امللی چینه‌شناسی» تایید شود، سپس کمیته اجرایی انجمن بین‌المللی دانش زمین‌شناسی هم باید آن را به تصویب برساند تا رسمی شود. با این اوصاف، این گروه از محققان در سال‌های آینده حسابی سرشان شلوغ خواهد بود، اما آنها اطمینان دارند که این اتفاق شکل می‌گیرد.

منبع:digikala