رابطه احساس امنیت در مدرسه و موفقیت تحصیلی نوجوانان

محققان دانشگاه اتاوا و مرکز اقدامات پیشگیرانه PERFORM از داده های مطالعه طولی رشد کودکان کبک که از سال 1998 بر روی 2120 نوزاد پنج ماهه آغاز شده بود، برای بررسی ارتباط احساس ناامنی در مدرسه با موفقیت تحصیلی، بروز افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه استفاده کردند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، نوجوانانی که قربانی خشونت شده و از احساس امنیت کمتری در مدرسه برخوردار هستند، از پتانسیل یادگیری کمتری برخوردار بوده و با مشکلات احساسی بیشتری از جمله افسردگی مواجه می شوند.  

به گفته پروفسور فیتز پاتریک، استاد روانشناسی دانشگاه سنت آنت، میزان توجه و تعامل در کلاس درس دانش آموزانی که از احساس امنیت بیشتری در مدرسه برخوردار هستند، بطور قابل توجهی افزایش پیدا می کند؛ در این دسته از دانش آموزان علائم کمتر افسرگی، غصه و احساس نارضایتی دیده می شود؛ ظرفیت فکری از جمله مهارت های خواندن و ریاضیات که به موفقیت های بلندمدت منجر می شوند، در این گروه از دانش آموزان بیشتر توسعه پیدا می کند.

عواملی مانند قلدری (همکلاسی ها) یا خشونت در مدرسه، بخشی از دلایل بروز حس ناامنی در دانش آموزان هستند. فقر مزمن و تجربه زندگی در محلات بد نیز می توانند به تشدید حس ناامنی در مدرسه کمک کنند.

محیط فیزیکی مدرسه – محلی که مدرسه در آن واقع شده است – نیز بسیار تأثیرگذار است؛ استفاده از فضای سبز، ساختمان مرتب و تمیز مدرسه می توانند به افزایش احساس امنیت دانش آموزان کمک کنند.

نتایج این پژوهش در Journal of Adolescent Health منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا