گزارش تصویری و تحلیل فنی از پل تاریخی چم نمشت

پل تاریخی چم نمشت در دوره ساسانیان و روی رود سیمره ساخته است. امروزه این پل در چهار كیلومتری شمال دره شهر و در مقابل روستای چم كلان قرار دارد. نکته جالب توجه در مورد شرایط فعلی پل چم نمشت این است که پایه های این پل امروزه در فاصله حدود پانصد متری از بستر فعلی رود قرار گرفته و در میان مزارع روستائیان است این موضوع نشان دهنده تغییر مسیر بستر رودخانه در طول قرون متمادی پس از ساخت این پل روی رود سیمره است.

در حال حاضر بقایای پایه های بیرونی و موج شكن های آن به وضوح دیده می شود كیفیت معماری پل نوع مصالح بكار رفته و روش  ساخت آن  با  آثار تاریخی دره شهر مطابقت دارد.

در حال حاضر 17 پایه ستون از این پل تاریخی به صورت مخروبه باقی مانده و هیچ شواهدی مبنی بر شکل و فرم قوس ها و چشمه ها دیده نمی شود.

 لازم به توضیح است که این اثر در مرز میان استان لرستان و ایلام به گونه ای قرار دارد که در شمال رود استان لرستان و در جنوب آن استان ایلام واقع شده و پل در بخش شمالی ساحل رود است.

دسترسی به محل پل بسیار سخت و از طریق کلک های ساخته شده با تیوپ تراکتور امکان پذیر است. در حال حاضر بقایای پایه های بیرونی و موج شكن های آن به وضوح دیده می شود كیفیت معماری پل نوع مصالح بكار رفته و روش  ساخت آن  با  آثار تاریخی دره شهر مطابقت دارد. این پل با خطی مستقیم به دهلیز ورودی آثار دوران ساسانی دره شهر مربوط می شود.

ابودلف جهانگیرعرب درباره این پل می نویسد: میان سیمره و طرحان پل بزرگ زیبا و عجیبی وجود دارد كه دو برابر  پل  خانقین  است.

 یاقوت حموی مولف معحم البلدان (623 ه. ق) نیز در مورد پل چم نمشت می گوید: سیمره هم نخل و هم زیتون و هم بادام و هم برف دارد  و در راه بین سیمره و دهكده مجاور آن طرهان (طرحان) پل  عجیب  و  شگفت آوری  است كه از عجایب پل های عالم  محسوب  می شود. این پل 18 چشمه داشته و اندازه دهانه هر طاق فاصله بین دو پایه 15 متر و طول تمام پل بیش از 270 متر بوده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا