آسمانخراشهای آینده چه شکلی هستند؟

تصور کنید سفری به نیویورک کرده و بر روی لبه پارک مرکزی این کلانشهر ایستاده اید و به محدوده وسیعی که 3.4 کیلومتر مربع وسعت دارد از بالا خیره شده اید. این محدوده شامل کوهستان و دریاچه هاست. در واقع این یکی از ایده های جذابی است که برای آینده یک کلانشهر پرجمیعت همچون نیویورک ترسیم شده است. در واقع تجسم کنید که در قلب این شهر بزرگ، گودال عظیمی حفر شده و طبیعت بکری که شامل کوهستان و دریاچه های مختلف می شود در دل آن ایجاد شده است.

این پروژه خیال پردازانه توسط دو طراح خوش ذوق ارایه شده و جالب اینکه چندی پیش برنده رقابتی شدند که در آن خاص ترین آسمانخراشهای آینده انتخاب می شد.

این پروژه که تحت عنوان New York Horizon به دنیا معرفی شده است در برابر ابرسازه های سر به فلک کشیده ای قرار می گیرد که همچون میخ های بزرگی به زمین فرو رفته و چهره ای فوق مدرن به نیویورک داده اند. حالا و با این طرح خلاقانه در دل این کلانشهر که همه چیز در آن به ساختمانهای مرتفع، خیابان و اتوبان و انبوهی از خودرو و البته محدوده های کمی از فضای سبز خلاصه می شود مردم حداقل می توانند محیط زیست طبیعی متشکل از کوهستان و دریاچه را تصور کنند. نکته مهم اینجاست که این فضاس بزرگ طبیعی در چند قدیمی نیویورکی هاست و آنها هر زمان که بخواهند می توانند از قدم زدن در آن لذت ببرند.

در بخشهای دیگری از این پارک طبیعی، فضاهای مخصوصی برای پیاده روی، صخره نوردی و سایر فعالیتهای ورزشی قابل انجام در فضای باز در نظر گرفته شده است.

اما ویژگی مهم دیگر این طرح، احاطه شدن آن در میان دیواره های شیشه های انعکاسی است که همچون آینه های عظیمی عمل کرده و منظره خاصی را برای افراد حاضر در آن ایجاد می کنند گویی که اصلا خبری از آسمانخراشهای بیرون از محوطه نیست.

این طرح دیدنی در رقابتی موسوم به 2016 eVolo شرکت کرده و توجه کارشناسان و علاقمندان به این عرصه از سراسر جهان را به خود جلب کرد. این رقابت دیدنی که از سال 2006 آغاز شده است طراحان برجسته سراسر جهان را به چالشی بزرگ دعوت می کند تا ایده های خلاقانه شان را در عرصه مهندسی ساخت و ساز ارایه کنند.

برنده های قبلی این رقابت Essence Skyscraper و Vernacular Versatility بودند که هر یک در زمره خلاقانه ترین طرحهای مربوط به آسمانخراشهای مدرن قرار می گیرند. البته در رقابتی که امسال برگزار شد به رتبه های دوم و سوم هم جوایزی اهدا شد. برگزار کنندگان این رقابت برای آنکه شور و هیجان طراحان را در بالاترین سطح نگاه دارند از ارایه کنندگان 21 طرح دیگر نیز تقدیر کردند. این طرحها از میان 489 طرح ارایه شده به رقابت انتخاب شده بودند.

آسمانخراش Hive همانند یک کندوی زنبور عسل بوده و پهپادها در قامت زنبورها مرتبا به آن رفت و آمد می کنند

در رتبه دوم رقابت امسال طرح جذاب Hive قرار گرفت. این طرح مربوط به ابرسازه ای می شود که تحت عنوان «ترمینال کنترل مرکزی» و برای پهپادهای تجاری ارایه شده است. ارایه این طرح خلاقانه با توجه به این واقعیت صورت گرفته است که پهپادها روز به روز اهمیت بیشتری در زندگی مردم سراسر جهان پیدا می کنند. اگر تا همین چند سال پیش به آنها به عنوان ایده فانتزی نگاه می شد اما حالا پهپادها در توسعه صنایع مختلف نقش مهمی را ایفا می کنند.

همانطور که از نام این طرح مشخص است با ابرسازه ای سر و کار داریم که همانند یک کندوی زنبور عسل بوده و پهپادها در قامت زنبورها مرتبا به آن رفت و آمد می کنند. در واقع این آسمانخراش بیشتر از آنکه برای انسانها باشد برای پهپادها در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه در آینده نزدیک شمار زیادی از این سیستمهای پروازی در آسمان شهرهای مختلف جهان از جمله نیویورک به پرواز درخواهند آمد، چنین آسمانخراشی به عنوان آشیانه پهپادها کاربرد قابل توجهی خواهد داشت.

آسمانخراش Data Tower نیز در رتبه سوم این رقابت قرار گرفت. طراحی این ابرسازه در پاسخ به افزایش قابل توجه حجم اطلاعات در سراسر دنیا صورت گرفته است و طراحان آن به گونه ای کاملا هوشمندانه این نگرش را در نامی که برای آن برگزیدند نشان داده اند.

بخشهای تشکیل دهنده این آسمانخراش به شکل مراکز اطلاعاتی عمودی هستند که به طرز هنرمندانه ای در کنار هم قرار گرفته اند.

این پروژه برای ساخت در ایسلند در نظر گرفته شده است. طراحان سازه اینگونه متصور شده اند که سازمانهای اروپایی و آمریکایی خدمات اینترنتی وب سایتهایشان را از طریق این آسمانخراش فوق مدرن مدیریت کنند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا