عمل پیوند نخستین لوزالمعده مصنوعی در استرالیا

سینا پرس : یک پسر استرالیایی نخستین فردی در جهان است که مورد عمل پیوند لوزالمعده مصنوعی قرار گرفته  است . این پسر استرالیایی که مبتلا به دیابت نوع یک بوده و در معرض خطر دائمی هیپوگلیسمی (hypoglycaemia) قرار دارد با این پیوند از وضعیت بهتری برخوردار شده است .

لازم به ذکر است که هیپوگلیسمی (hypoglycaemia) به پایین افتادن قند خون به زیر شصت میلی‌ گرم بر دسی ‌لیتر  گفته می‌ شود که اگر در این شراطی به وضعیت بیمار رسیدگی نشود  ممکن است به تشنج ، اغما و سپس مرگ منجر شود .

علائم این بیماری شامل احساس ضعف یا گرسنگی ، رنگ پریدگی ، عرق سرد ، تپش قلب ، سر گیجه ، گیجی و  خواب آلودگی است و در صورتی که به این علائم توجه نشده و ادامه پیدا کند باعث تشنج و بیهوشی کامل می‌شود و با تداوم این حالت در نهایت به مرگ بیمار ختم خواهد شد .

پزشکان در بدن این پسر بچه که ژاویر هامس Xavier Hames  نام دارد ، یک پمپ با کاربردی همانند لوزالمعده جاسازی کرده اند تا پایین آمدن سطح قند خون و قطع ترشح انسولین را شناسایی می کند .

قابل توجه است که دیابت نوع یک نوعی از دیابت است که از تخریب سلولی سلول های بتا در پانکراس یا همان لوزالمعده ناشی می شود . بدن افراد مبتلا به این نوع دیابت قادر به تولید انسولین کافی نیستند . لوزالمعده این گونه افراد هیچ انسولینی ترشح نمی ‌کند و این موضوع بسیار خطر ساز است چرا که انسولین هورمونی است که بدن را قادر می سازد تا گلوکز موجود در غذا را به انرژی تبدیل کند . این بیماری در کودکان و جوانان شایع ‌تر است .  

از علائم این بیماری می توان به تکرر ادرار ، تشنگی و خشکی دهان به طور غیر طبیعی ، خستگی مفرط یا کمبود انرژی ، خشکی و خارش پوست ، ابتلا به عفونت های مختلف همانند عفونت های دستگاه ادراری وعفونت های پوستی و …. ، از بین رفتن حس بخش های انتهایی اندام ها یا احساس گزگز و ملتهب شدن در آن ها ، اشاره کرد .

پروفسور تیم جونز (Tim Jones) از بیمارستان Perth's Princess Margaret که از اعضای این جراحی پیوند عضو مصنوعی بود ، اعلام کرد که این دستگاه زندگی را برای پدر و مادر کودکان و نوجوانانی که به بیماری دیابت نوع یک مبتلا هستند ، آسان تر می سازد به ویژه در هنگام شب که خطر هیپوگلیسمی و پایین افتادن قند خون این گونه افراد افزایش پیدا می کند ، این دستگاه می تواند جان بسیاری از این بیماران را نجات دهد .

او در ادامه توضیح می دهد که بیشتر والدینی که فرزندان مبتلا به بیماری دیابت نوع یک را دارند مجبور هستند تا در طول شب برای بررسی سطح قند خون و گلوکز فرزند خود ، دو تا سه بار بیدار شوند . استفاده از این لوزالمعده مصنوعی می تواند به انها احساس امنیت بیشتری را در طول شب دهد چرا که آنها می دادند که با وجود این دستگاه به طور خودکار از کاهش قند خون جلوگیری می شود .

قابل توجه است که بزرگسالان مبتلا به این بیماری نیز می توانند از این دستگاه بهره مند شوند . پروفسور جونز در این رابطه اظهار داشت که استفاده از این دستگاه برای افراد بزرگسالی لازم است که یا تنها زندگی می کنند و یا در معرض خطر بیشتری نسبت به کاهش سطح قند خون خود هستند . او در ادامه تاکید کرد که این لوزالمعده مصنوعی برای هر سنی قابل استفاده است .

مادر این کودک از کارکرد این دستگاه احساس رضایت کرده و خاطر نشان کرد که کیفیت زندگی او و فرزندش با این دستگاه بهبود پیدا کرده است . او در ادامه یادآور شد که فرزندش که تنها چهار سال سن دارد با وجود این دستگاه آزادی بیشتری برای خوردن غذاها پیدا کرده است و این موضوع احساس خوبی به آن ها می دهد چرا که پرهیز غذایی برای کودکی چهار ساله بسیار سخت است .

آزمایش های بالینی انجام شده توسط متخصصان بیمارستان Perth's Princess Margaret و دیگر بیمارستان های استرالیا ، پنج سال به طول انجامید و در حال حاضر این لوزالمعده مصنوعی با قیمت ده هزار دلار استرالیایی برابر با 8 هزار و 97 دلار امریکایی قابل خریداری است .  پروفسور جونز یادآور شد ه است که با توسعه و پیشرفت فن آوری هزینه این دستگاه نیز ارزان تر خواهد شد .

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا