صنعت راهبردی چاپ در کشور از جایگاه حقیقی برخوردار نیست

در این نشست رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اظهار کرد: سال گذشته این انجمن در راستای فرهنگسازی و ارتقای جایگاه علوم فناوری چاپ در کشور، همزمان با روز ملی صنعت چاپ، نخستین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ را برگزار کرد. با توجه به این‌که یکی از ماموریت‌های اصلی این انجمن، ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه، صنعت و دولت است، پیرو برنامه‌هایی که سال گذشته در هفته علوم و فناوری چاپ برگزار شد و به منظور نهادینه کردن هفته چاپ در کشور نسبت به برگزاری دومین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ اقدام کرده است.

وی ادامه داد: در دومین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ، هفت نشست تخصصی و گردهمایی‌های علوم و فناوری چاپ برگزار خواهند شد؛ روز نخست، چهارشنبه 10 شهریور ماه با عنوان «علوم و فناوری چاپ و اقتصاد مقاومتی در پسا برجام»، در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی، سالن شیخ بهایی، ساعت 10 تا 13، روز دوم پنج‌شنبه 11 شهریورماه با عنوان علوم و فناوری چاپ و مدیریت زنجیره‌های تامین تا مصرف، در دانشگاه علم و فرهنگ، ساعت 10 تا 13، روز سوم جمعه (12 شهریورماه)، با عنوان «علوم و فناوری چاپ و سرمایه انسانی، تعامل دانشگاه و صنعت»، در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 13، مجتمع کوثر ساعت 18 تا 21، روز چهارم شنبه (13 شهریورماه)، با عنوان «علوم و فناوری چاپ و استانداردها و حفاظت از محیط زیست» در موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش ساعت 10 تا 13، روز پنجم (14 شهریورماه)، با عنوان «علوم و فناوری چاپ و خلاقیت، نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان» در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ساعت 14 تا 17، روز ششم دوشنبه (15 شهریورماه) با عنوان «علوم و فناوری چاپ و خدمت به توسعه علم، آموزش، فرهنگ و ارتباطات» در کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران ساعت 14 تا 17 و روز هفتم سه‌شنبه 16 شهریورماه، با عنوان «علوم و فناوری چاپ و ارایه تجربیات ملی و تجلیل از پیشکسوتان» در شرکت چاپ افست، ساعت 10 تا 13 برگزار می‌شود.

بیطرفان با اشاره به تفاوت‌های نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ نسبت به دوره نخست گفت: امسال در نشستی با کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، زمینه انجام فعالیت‌های بین‌المللی انجمن فراهم شده است. همچنین امسال شعار نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ با عنوان «چاپ در خدمت توسعه علم، آموزش، فرهنگ و ارتباطات» است و در روز تجلیل از پیشکسوتان از پنج رئیس اتحادیه شهرستان‌ها نیز (خراسان رضوی، اصفهان، قم، تبریز، گلستان و آذربایجان شرقی) تجلیل خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته فقط از روسای اتحادیه‌های تهران تجلیل شده بود.

همچنین در این دوره تصمیم داریم از یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری چاپ که کار پژوهشی انجام داده، تجلیل کنیم. تجلیل از ناشر پیشکسوت، گرافیک پیشکسوت و طراح گرافیک پیشکسوت و شرکت‌های تبلیغاتی پیشکسوت نیز در دستور کار این دوره از نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ قرار گرفته است.
 
وی درباره اهداف انجمن علمی فناوری چاپ ایران ادامه داد: متاسفانه صنعت راهبردی چاپ در کشور از جایگاه حقیقی برخوردار نیست. نه جامعه دانشگاهی ما این صنعت را به خوبی می‌شناسد و نه دولت همت جدی برای حمایت از این صنعت داشته است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری به دلیل عدم شناختش نسبت به صنعت راهبردی چاپ، فقط از دید مهارتی به این صنعت پرداخته و بیشتر آموزش‌های آن جنبه مهارتی دارند، بنابراین جنبه‌های فناورانه مورد غفلت قرار گرفته است. در این راستا امسال با توجه به این‌که توسط مقام معظم رهبری (اقتصاد مقاومتی) نامگذاری شده و همچنین با توجه به این‌که صنعت چاپ با چالش‌ها و فرصت‌هایی روبه‌رو بوده، شایسته است که جنبه‌های دانشی و فناورانه چاپ نیز توجه ویژه صورت بگیرد.
 
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اظهار کرد: با توجه به این‌که صنعت و راهبردی چاپ در همه حوزه‌ها مثل فرهنگ، اقتصاد، سلامت، سیاست، فرهنگی مذهبی، ارتباطات و آموزشی نقش دارد، اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است؛ انجمن علمی و فناوری چاپ ایران به دنبال این است که آگاهی و هم‌افزایی در حوزه چاپ را در تمام سطوح علمی، دولتی و سیاستگذاری‌ها ایجاد کند.
 
بیطرفان در ادامه از انعقاد تفاهم‌نامه علمی انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سال گذشته با دانشگاه علم و فرهنگ و موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و همچنین پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، همچنین از راه‌اندازی دبیرخانه دایمی هفته علوم و فناوری چاپ بعد از برگزاری دومین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ خبر داد و افزود: چشم‌انداز انجمن علمی فناوری چاپ ایران برقراری ارتباط و ایجاد همکاری با نهادهای بیشتر به منظور تاثیرگذاری هرچه بهتر و کیفی‌تر در حوزه چاپ است.

نه جامعه دانشگاهی ما این صنعت را به خوبی می‌شناسد و نه دولت همت جدی برای حمایت از این صنعت داشته است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری به دلیل عدم شناختش نسبت به صنعت راهبردی چاپ، فقط از دید مهارتی به این صنعت پرداخته و بیشتر آموزش‌های آن جنبه مهارتی دارند، بنابراین جنبه‌های فناورانه مورد غفلت قرار گرفته است.

 
وی در پاسخ به این پرسش که «نشست‌ها و گردهمایی‌هایی که سال گذشته در نخستین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ برگزار شد، چه نتایجی و بازخوردهایی را به دنبال داشت؟» گفت: ما با برگزاری این نشست‌ها موفق شدیم در راستای ارتقای جایگاه صنعت چاپ گام برداریم، همچنین تعاملات خوب و اولیه میان دانشگاه و صنعت شکل گرفت.
 
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با بیان این‌که نشست‌های نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ، جنبه ترویجی و معرفی و ارتقای جایگاه صنعت چاپ را دارند، عنوان کرد: گنجاندن توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی در برنامه ششم توسعه و ایجاد فضا به منظور توجه بیشتر تشکل‌های فعال در این عرصه، از دیگر دستاوردهای نشست‌های نخستین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ به‌شمار می‌آیند.

همچنین دراین نشست خبرگزاری سیناپرس حمایت رسانه ای خود از مقالات و پژوهش های کاربردی دراین حوزه را اعلام کرد.

 

گزارش:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا