تغییر نگاه مدیران به پژوهش باعث افزایش بودجه پژوهشی می شود

اسفندیار اختیاری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به برنامه دولت برای تخصیص یک درصد از GDP به امر پژوهش در سال جاری، اظهار کرد: وقتی جدول بودجه سال 95 بسته شد، جدولی آوردند که حدود 7000 میلیارد تومان از سرجمع بودجه های همه دستگاه ها را برای پژوهش اختصاص دادند. یعنی اول بودجه را توزیع کردند سپس از این بودجه برداشتند تا آن یک درصد GDP محقق شود. همان موقع هم اعتراضاتی بود مبنی بر اینکه این بودجه تحقق پیدا نمی کند. چراکه شما وقتی بودجه را توزیع می کنید و سپس از سرجمع آن بر می دارید، امکان تحقق بسیار کم است.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس افزود: دولت متعهد شد که این جدول را تامین کند. تا الان که حدود 5 ماه از سال گذشته، هیچ پولی از آن بودجه پژوهشی در اختیار هیچ یک از دستگاه های پژوهشی قرار نگرفته است. البته امیدواریم در ادامه سال این اتفاق بیفتد. چون دولت تعهد داده که در سال 95 به یک درصد برسیم. این موضوع می تواند تا پایان سال صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی شده این بودجه چگونه تخصیص یابد که صرف پژوهش های کاربردی شود؟ گفت: ما برای اینکه این اتفاق بیفتد، ساختارهای گوناگون داریم. بزرگترین و مهم ترین ساختاری که داریم شورای عتف است. این شورا چون با حضور چندین وزیر تشکیل می شود، مقرر شده که پژوهش های کاربردی و راهبردی در آنجا به تصویب برسد. اما اصلی ترین اقدام آن است که اول تامین اعتبار بشود و بعد بتوان این کار را مدیریت کرد.

اختیاری تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته رشد چندانی از نظر بودجه پژوهش نداشتیم. اگر جدول بودجه امسال تحقق پیدا کند شاهد رشد دو برابری بودجه پژوهش خواهیم بود. اما چنانچه محقق نشود، بودجه پژوهش نه تنها تغییر نکرده که شاید چندصدم درصد هم کاهش بیابد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل کسری بودجه ای که هنوز دستگاه ها دارند، همین بودجه ای که خیلی هم زیاد نیست به هیچ دستگاه پژوهشی داده نشده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم تغییر نگاه ها مدیران به امر پژوهش، خاطرنشان کرد: ما باید اعتقاد داشته باشیم که تصمیم سازی مهم تر از تصمیم گیری است. یعنی اگر تصمیم سازی درستی انجام دهیم، تصمیم گیری هم درست خواهد بود. بخش مهمی از تصمیم سازی در همه دستگاه ها، پژوهش و تحقیق و بررسی است. اینکه ما برای این قضیه بسیار کم هزینه می کنیم، باعث می شود به پروژه هایی برسیم که ناتمام و نیمه کاره می مانند یا در طول زمان عملا اجرا نمی شوند و یا آنقدر طول می کشند که اصل پروژه زیر سوال می رود.

وی تصریح کرد: اصلی ترین بحث ما تغییر نگاه مدیران به پژوهش است. اگر این اتفاق بیفتد، قطعا بودجه کافی هم در اختیار پژوهش قرار خواهد گرفت. این بدان معنا نیست که بودجه اهمیت ندارد بلکه بدان معناست که تغییر در نگاه مدیران به پژوهش، افزایش بودجه را هم به همراه خواهد داشت.

بخش مهمی از تصمیم سازی در همه دستگاه ها، پژوهش و تحقیق و بررسی است. اینکه ما برای این قضیه بسیار کم هزینه می کنیم، باعث می شود به پروژه هایی برسیم که ناتمام و نیمه کاره می مانند یا در طول زمان عملا اجرا نمی شوند و یا آنقدر طول می کشند که اصل پروژه زیر سوال می رود

اختیای در واکنش به نظر برخی از کارشناسان که معتقدند دانشگاه ها باید محور پژوهش باشند اما بودجه ای که قرار است برای پژوهش اختصاص یابد به سمت واحدهای پژوهشی دستگاه ها می رود، اظهار کرد: اینکه دانشگاه ها باید محور پژوهش باشند درست است و اینکه کمترین درصد بودجه های پژوهش به دانشگاه ها داده می شود، این هم درست است. شاید نگاه کلانتر این باشد که اگر بودجه ای را برای پژوهش می گذاریم، باید برای پژوهش هزینه شود. اگر برخی از دستگاه ها این بودجه را به واحدهای پژوهشی خود می دهند، آن هم باید برای پژوهش هزینه شود.

وی ادامه داد: نمی توان گفت که واحدهای پژوهشی دستگاه های دولتی رقیب دانشگاه ها شده اند چون هرکسی کار پژوهشی انجام دهد، مثبت است. ولی بحثی که وجود دارد این است که گاهی اوقات این بودجه های پژوهشی در دستگاه ها، برای پژوهش هزینه نمی شود. یعنی به جای اینکه به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برود، در جاهای دیگری هزینه می شود.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه یا طرحی برای حمایت از پژوهش های کاربردی در دستور کار مجلس قرار دارد؟ گفت: در ساختارهای مجلس نیازمند قوانین نیستیم. ما وقتی شورای عتف را تصویب کردیم برای حمایت از پژوهش های کاربردی بود. ما الان کمبود قانون نداریم بلکه نظارت بر اجرای قانون برای ما مهم تر است. متاسفانه این اتفاق برای بودجه های پژوهشی هم می افتد. یعنی تا آخر سال بودجه نمی دهند. بعد هم در زمان بسیار کم باید این بودجه هزینه شود چون پایان سال است و بودجه بسته می شود. ما اگر بتوانیم بودجه را در کل سال توزیع کنیم، نظارت هم آسانتر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا