گرینلند به سرعت آب می رود

روزنامه گاردین در گزارشی نگران کننده به تشریح وضعیت بی سابقه ای در اطراف قطب شمال و صفحه یخی گرینلند پرداخته و می نویسد: در مطالعه جدید دانشمندان حجم یخی که سالانه از صفحه یخی گرینلند جدا می شود اندازه گیری شده و مشخص شده است که در مقایسه با گذشته این میزان افزایش قابل توجهی یافته است. یافته های این دانشمندان نشان می دهد در چند سال اخیر روند ذوب شدن یخهای منطقه از جهان سرعت قابل توجهی یافته است که بدین ترتیب اندازه گیری های قبلی به نوعی تأیید می شود.

همزمان با تداوم و افزایش فعالیتهای صنعتی بشر در سالهای اخیر، حجم قابل توجهی از گازهای گلخانه ای تولید و روانه اتمسفر شده  است. در نتیجه تغییرات جوی با سرعت عجیبی به جان زمین افتاده و نتایج مخرب آن در هر گوشه از این سیاره خاکی به وضوح دیده می شود. یک تغییر مهم مربوط به افزایش روند ذوب شدن یخهای قطبی زمین است. یخهای بیشتری در قطب شمال ذوب می شوند و بدین ترتیب بر حجم آب اقیانوسهای سراسر جهان افزوده می شود.

اندازه گیری دقیق حجم یخهایی که به تدریج ذوب شده و راهی اقیانوسها می شوند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نه تنها نشانه جدی از گرمایش جهانی است بلکه ما را از اثرات مخرب افزایش سطح آب اقیانوسها بیشتر آگاه می سازد. اما سؤال اینجاست که میزان یخهای ذوب شده چگونه اندازه گیری می شود؟

ورقه های یخی گرینلند و قطب جنوب در نوع خود به عنوان ساختارهای عظیمی در نظر گرفته می شوند و برای اینکه مشخص شود در این ساختارها چه اتفاقاتی در حال روی دادن است دانشمندان به اطلاعات دقیقی مبتنی بر زمان و فضا نیاز دارند.

تیمی بین المللی از دانشمندان در پروژه ای که نتایج و جزئیات آن در ژورنال تخصصی Geophysical Research Letters منتشر شده به بررسی دقیق وضعیت ورقه های یخی گرینلند پرداخته اند. اهمیت مطالعه این دانشمندان در این است که اندازه گیریهای بسیار دقیقی انجام داده اند که تا پیش از این بی سابقه بوده است.

تخمینهای صورت گرفته نشان می دهد که در حد فاصل سالهای 2011 تا 2014 سالانه 270 گیگا تن از یخهای گرینلند ذوب شده و سر از اقیانوسها درآورده اند

آنها گرینلند را با وضوح بسیار بالایی نقشه برداری کرده اند. در فرآیند تهیه این نقشه از داده های مربوط به ماهواره Cryosat 2 استفاده شده است. این ماهواره از تکنیکی موسوم به «ارتفاع سنجی راداری» برای اندازه گیری دقیق ارتفاع سطوح مختلف بهره می برد. قابلیتهای ویژه این ماهواره به آن این امکان را می دهد تا بالاآمدن سطح ورقه های یخی در گرینلند را با ضریب دقت بالایی اندازه گیریک ند. اگر ارتفاع این ورقه ها افزایش یابد به معنای آن است که ورقه های یخی گرینلند در حال قطورتر شدن هستند و بالعکس.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد ذوب شدن یخهای گرینلند متغیر بوده و به دو فاکتور مکان و زمان بستگی دارد. به عنوان مثال سال 2012 دوران سیاهی برای این منطقه از جهان بوده است به طوریکه در مقایسه با سالهای دیگر حجم قابل توجهی از یخهای آن ذوب شده بود. از آن گذشته بخش غربی گرینلند در مقایسه با قسمت شرقی این منطقه وسیع میزان بیشتری از یخهای خود را از دست داده است. تخمینهای صورت گرفته نشان می دهد که در حد فاصل سالهای 2011 تا 2014 سالانه 270 گیگا تن از یخهای گرینلند ذوب شده و سر از اقیانوسها درآورده اند.

منبع: theguardian

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آب می رود؟ یعنی چی دقیقا؟ آب می شود؟ آب می رود؟ آب می آید؟ این چه تیتریه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا