تست سل در کودکان، هیچ ضرورتی ندارد

دکتر اکبر کوشان فر در گفت و گو با سیناپرس افزود: واکسن ب.ث.ژ  که در بدو تولد به نوزاد تزریق می شود، بدن کودک را در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم می کند و تاثیر شگرفی در پیشگیری از ابتلای کودک به بیماری سل دارد.

این متخصص کودکان یادآور شد: بیماری سل، از جمله بیماری هایی است که در صورت وجود «باسیل سل» در بدن فرد، باعث بروز بیماری سل می شود. این بیماری می تواند هر نقطه ای از بدن را درگیر کرده و فرد را دچار مشکل کند.

وی تاکید کرد: برخلاف تفکر رایج، باسیل عامل سل در بدن همه افراد وجود ندارد و معمولا ناراحتی های ریوی باعث بروز سل می شوند که البته سل ریوی مشکل ترین نوع سل است و فرد را در تنگنای سختی قرار می دهد.

کوشان فر اظهار داشت: بیماری سل بسیار واگیردار است. در محیطی که فرد مبتلا به سل قرار دارد، عامل این بیماری منتشر شده و ممکن است دیگران را نیز مبتلا کند.

وی ادامه داد: بنابراین کودکان و حتی بزرگسالانی که در محیطی زندگی می کنند که یکی از افراد آن خانواده به بیماری سل مبتلا است، باید طی مراجعه به متخصص مربوطه، تست سل را انجام دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: اگر به واکسیناسیون کودکان رسیدگی شود و خانواده ها برای تزریق واکسن آنها، به موقع اقدام کنند، دیگر جای نگرانی برای ابتلای کودکان به این بیماری وجود ندارد.

این متخصص کودکان درخصوص ضرورت انجام چکاپ در کودکان اظهار داشت: پزشک زمانی دستور انجام آزمایش چکاپ را برای کودک تجویز می کند که یکسری علایم بیماری مثل رنگ پریدگی را در کودک مشاهده کند. در غیر این صورت، هیچ نیازی به انجام آزمایش و چکاپ نخواهد بود.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا