حتی حداقل های مفهوم سواد رسانه ای نیز در کشور وجود ندارد

دکتر محمدرضا رسولی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: با توجه به شاخص ها می توان گفت حداقل ها هم در رابطه با مفهوم سواد رسانه ای در کشورمان وجود ندارد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که مخاطبان ایرانی به ماهواره که اغلب برنامه های فاخری هم ندارد، گرایش دارند. این بدان معناست که مخاطب ایرانی قدرت درک و انتخاب و تمیز خوب از بد را که به عنوان یکی از مولفه های سوادرسانه ای ندارد.

رسولی تصریح کرد: از سوی دیگر والدین هم در انتخاب محتواهای فضای دیجیتال برای فرزندانشان سواد رسانه ای لازم را ندارند. البته سطحی نگری و زردپسندی در همه جوامع وجود دارد، اما باید با کمک آموزش با این موارد مقابله کرد.

وی عنوان کرد: حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه کسی توانایی بالنده کردن مخاطب را بر عهده دارد؟ به نظر من این مسوولیت با خود رسانه هاست.

این استاد ارتباطات ادامه داد: البته نباید از نقش نظام آموزشی نیز غافل ماند. چند سالی است که در نظام آموزشی مدام در رابطه با تولید محتوای درسی در رابطه با سواد رسانه ای صحبت می شود اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. همچنین در نظام آموزش عالی هم اثری از این موضوع نیست.

وی افزود: این در حالیست که همه دنیا از بسترهای موجود در نظام رسانه ای و نظام آموزشی موجود استفاده می کنند. اما در رسانه های کشور ما چقدر در راستای گسترش سواد رسانه ای فعالیت شده است؟

مطالعات نشان می دهد که مخاطبان ایرانی به ماهواره که اغلب برنامه های فاخری هم ندارد، گرایش دارند. این بدان معناست که مخاطب ایرانی قدرت درک و انتخاب و تمیز خوب از بد را که به عنوان یکی از مولفه های سوادرسانه ای ندارد.

رسولی اظهار کرد: در این زمینه نمی توانیم برنامه بسازیم و از طرفی هم حاضر نیستیم با کارشناسان امر مشورت و همفکری کنیم و اینگونه است که اگر هم برنامه ای می سازیم، مفهوم مناسب را نمی رساند و نمی تواند مخاطب جذب کند.

وی افزود: البته رسانه ها تا به حال کارهایی انجام داده اند اما هنوز به نتیجه نرسیده است. این در حالیست که تا سواد رسانه ای در میان مخاطبان محقق نشود، مشکلات زیادی خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: در زمینه آسیب های فضای مجازی، تبلیغات رسانه ای و… مشکلاتی وجود دارد. اکثر جوانان چون در فضای اجتماعی موقعیت حضور ندارند، در فضای مجازی فعالیت کرده و در آن فضا خودشان را عرضه می کنند و چون سواد برخورد مناسب در چنین فضاهایی را ندارند قطعا دچار آسیب می شوند.

وی با یبان اینکه مخاطبان ما قطعا استعداد یادگیری سواد رسانه ای را دارند گفت: باید از طریق مدارس، دانشگاه ها و رسانه ها به آنها آگاهی داده شود. انجمن ها باید در این راستا فعالیت کنند و با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی، اهمیت این موضوع در کشور مطرح شود.

رسولی عنوان کرد: رسانه ها هم باید در این راستا فعالیت کنند، در این باره باید بارها و بارها صحبت شود، والدین و کودکان باید توامان آموزش ببینند. همه کسانی که در حوزه ارتباطات فعالیت می کنند در راستای تحقق سواد رسانه ای در کشور وظیفه دارند.

وی در پایان صحبت هایش گفت: همین تکرارها و فعالیت هاست که باعث شده نظام آموزش و پرورش به فکر تدوین کتاب آموزش سواد رسانه ای بیفتد، بنابراین نباید خسته شویم و باید تا تحقق کامل این امر تلاش کنیم.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا