شرایط پیگیری سرقت علمی در دادگاه‌های کشور فراهم شود

شاهین روحانی امروز در حاشیه آیین پایانی کنفرانس سالانه فیزیک ایران در گفت‌وگو با فارس در شیراز اظهار داشت: کنفرانس فیزیک ایران با موفقیت توسط دانشگاه شیراز برگزار و از طرف شرکت‌کنندگان نیز با اقبال خوبی روبه‌رو شد و در این کنفرانس 705 مقاله ارائه و از این‌ بین 607 مقاله به شکل پوستر، 87 مورد شفاهی و 11 مقاله مدعو بودند.

وی با اشاره به مقالات ارائه‌شده در کنفرانس فیزیک، افزود: کیفیت مقاله‌ها، سخنرانی‌ها و پوسترها خوب بود و تازه‌های علم فیزیک ارائه شد و جنبه مثبتی از فیزیک کشور در دانشگاه شیراز به نمایش درآمد.

رئیس انجمن فیزیک ایران با اشاره به کیفیت خوب مقالات ارائه‌شده، بیان کرد: نقاط ضعفی که در مقالات بود به این کنفرانس محدود نمی‌شود و یک مشکل ملی بوده که در این کنفرانس نیز بازتاب می‌یابد و یکی از این نقاط ضعف فاصله کیفیت مقالات با استانداردهای جهانی است.

این مسؤول گفت: از حدود 24 سال پیش کشور ما سعی کرد تولیدات علمی خود را افزایش دهد و امروز این مهم تحقق‌ یافته و 1.5 درصد تولیدات علمی جهان را تأمین می‌کنیم و مقام 22 دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای سنجش جایگاه علمی کشورها ضریب دیگری به نام «اندیس H» در جهان وجود دارد که رابطه بین تعداد مقالات ارائه‌شده و تعداد ارجاع‌های علمی به همان مقالات را نشان می‌دهد و در این ضریب ما مقام 42 را داریم که باید شکاف بین این دو ضریب کاهش یابد.

روحانی تصریح کرد: افزایش کیفیت مقالات به یک کنفرانس محدود نمی‌شود، اما اهمیت برگزاری این‌گونه همایش‌ها در این است که جامعه پراکنده فیزیک ایران در چند روز گرد یکدیگر می‌آیند و به تبادل افکار می‌پردازند و نظرات یکدیگر را نقد می‌کنند.

وی بیان داشت: علم فیزیک به‌عنوان یک علم پایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و درواقع رشته‌های مهندسی بر پایه علوم مختلفی از جمله علم فیزیک استوار شده که رشد علم فیزیک به معنای تقویت پایه‌های علوم مهندسی است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: سرقت علمی ضربه سنگینی به پایین آمدن کیفیت مقالات می‌زند و افراد را در انجام پژوهش‌های باکیفیت دلسرد می‌کند، چراکه عده‌ای بدون زحمت پله‌های علمی را طی می‌کنند و همچنین نحوه سنجش مقالات یکی از عوامل دیگر پایین آوردن کیفیت مقالات است و باید سازوکاری تدوین شود تا مقالات باکیفیت نمره بالاتری دریافت کنند.

روحانی با اشاره به سرقت علمی اضافه کرد: ایجاد سازوکارهای قضایی یکی از مواردی است که می‌تواند به جلوگیری از سرقت علمی کمک کند، برای مثال هیچ‌کس نباید به خود اجازه دهد که برای نوشتن مقاله ISI برای دیگران در رسانه‌ها از جمله روزنامه‌ تبلیغ کند و ما باید بتوانیم سرقت علمی را در دادگاه‌های کشورمان دنبال کنیم و دستگاه‌های قضایی نیز این امر را جدی بگیرند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی شریف در پایان افزود: اگر بخواهیم از وضعیت علمی کشور یک جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که وضعیت مطلوب است و برای مثال در حوزه فیزیک بخش‌ها و گروه‌های تولید علم افزایش ‌یافته‌اند و کیفیت دروس فیزیک ارائه‌شده در دانشگاه‌ها نیز بالاتر رفته که تمام اینها نشانه‌های مثبتی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا