چرا حیوانات را به فضا می فرستیم؟

در سال 1957 سگی به نام «لایکا» به عنوان نخستین موجود زمینی لقب گرفت که راهی مدار زمین یا همان فضا شد. این فضانورد پشمالو سوار بر کپسول فضایی اسپوتنیک 2 به دور زمین چرخید تا چهار سال بعد از آن، نخستین انسان راهی همین مسیر هیجان انگیز شود.

نخستین موجود فضانورد زمینی در سفر تاریخی خود به مدار زمین جان خود را از دست داد اما آن سگ و سایر حیواناتی که پس از آن راهی فضا شدند به دانشمندان در درک هرچه بهتر از وضعیت بدنی انسان در فضا کمک زیادی کرده اند

زمانی که لایکا سفر تاریخی خود را انجام داد هنوز مشخص نبود که آیا بشر توانایی زنده ماندن در فضا را دارد، حتی برای چند ساعت؟

جولی رابینسون دانشمند ارشد ناسا در برنامه ایستگاه فضایی بین المللی درباره نخستین تجربه انسان در سفرهای فضایی می گوید: ما حتی نمی دانستیم که آیا انسان می تواند در فضا غذای خورده شده را هضم کند. ما نگران این مسایل بودیم.

نخستین موجود فضانورد زمینی در سفر تاریخی خود به مدار زمین جان خود را از دست داد اما آن سگ و سایر حیواناتی که پس از آن راهی فضا شدند به دانشمندان در درک هرچه بهتر از وضعیت بدنی انسان در فضا کمک زیادی کرده اند و البته این نکته ای است که طی بیش از نیم قرن گذشته دانشمندان همچنان در صدد یافتن پاسخ بهتری برای ابهامات موجود بوده اند.

فرستادن حیوانات به فضا راهی مطمئن را پیش روی دانشمندان باز کرده تا آنها از سلامت فضانوردان در شرایط سخت فضا مطمئن شوند. برنامه های فضایی انسان از دهه 60 و 70 میلادی آغاز شد و از همان زمان دانشمندان در تلاش بوده اند تا شرایط زندگی در جاذبه سفر فضا یعنی حالتی که در زمین امکان پیاده کردن آن وجود ندارد را با دقت مورد بررسی قرار دهند.

استفاده از حیوانات در چنین شرایطی، بهترین ابزار کمکی برای دانشمندان بوده تا آنها بتوانند اقدامات لازم برای حفظ سلامت فضانوردان در جاذبه صفر خارج از مرزهای زمین را انجام دهند.

سفر به مریخ برنامه آتی ناسا و شرکتهای خصوصی نظیر اسپیس ایکس است. اما به رغم تمامی تلاشها و مطالعات صورت گرفته، هنوز با قاطعیت نمی توانیم درباره اتفاقاتی که در این سفر تاریخی روی خواهد داد صحبت کنیم.

حالا باز هم صحبت از حیوانات و استفاده از آنها به عنوان ابزارهای کمکی برای دانشمندان مطرح می شود. بدون شک فرستادن حیوانات به اعماق فضا، به تصمیم گیرندگان برنامه های سفر به ماه و مریخ کمک می کند تا درک بهتری از شرایطی که پیش روی فضانوردان خواهد بود داشته باشند.

منبع: space

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا